Collega's,

Wie van jullie die recent is overgeschakeld of gaat overschakelen naar RFID heeft gekozen voor alleen nog betalingen via bankcontact? Of blijven jullie toch nog de mogelijkheid tot cash betalingen aanbieden?

Dit laatste verhoogt natuurlijk wel de kostprijs van de uitleenstations of betaalautomaat...

Hilde Jordens

Weergaven: 627

Berichten in deze discussie

In Leuven (hoofdbib + filialen) kunnen mensen zowel met de kaart als met cash betalen. Er is in de hoofdbib ook een wisselautomaat. Het gaat meestal om kleine bedragen en vele mensen zijn blij van hun kleingeld af te zijn.

(wij zijn wel al een tijdje bezig met RFID)

Dag  Hilde,

Wij hebben een betaalautomaat waarbij je kan betalen met Bancontact, met briefjes (kleiner dan 50 euro) en met munten. De automaat geeft wisselgeld in 2 euro, 50 cent en 10 cent.  We hebben er daarom voor gekozen om alle tarieven af te ronden op 0,10 euro (bv. vervangingskost materialen,...).  Alle betalingen verlopen bij ons via de betaalautomaat.

Ik ken geen bibliotheken die enkel Bancontact aanbieden als betaalmogelijkheid en dit lijkt me eigenlijk ook niet wenselijk. Wat doe je dan bv. met kinderen en andere bezoekers zonder bankkaart?  Een klein bedrag betalen met munten gaat in de praktijk ook sneller dan betalen met de kaart.  Bovendien betaal je op elke betaling met de bankkaart een transactiekost (hoewel die bij een goed abonnement heel laag is).  Bij problemen met Bancontact (komt zelden voor) kan bij ons nog altijd met cash betaald worden aan de automaat...

Groeten van Tim
Bib Londerzeel

In bib Jabbeke worden alle openstaande bedragen enkel en alleen betaald via overschrijving. Er is daar geen enkele kost aan verbonden, geen transactiekost, geen betaalautomaat, geen kassa-tel-tijd. Het is veilig en transparant.

Ik heb ooit ergens gelezen dat de wet voorschrijft dat je altijd cash moet kunnen betalen omdat het een wettelijk betaalmiddel is (behoudens de uitzonderingen die de wet voorziet, bvb vastgoed mag nooit cash betaald worden). 

Geert Puype

Als je enkel bankcontact aanbiedt zeg je eigenlijk dat bezoekers die niet willen akkoord gaan met bepaalde private voorwaarden (contract met bank) niet welkom zijn, dus daar zit wel iets in, denk ik.

Geert Puype zei:

Ik heb ooit ergens gelezen dat de wet voorschrijft dat je altijd cash moet kunnen betalen omdat het een wettelijk betaalmiddel is (behoudens de uitzonderingen die de wet voorziet, bvb vastgoed mag nooit cash betaald worden). 

Geert Puype

Wij zijn sinds enkele maanden overgeschakeld naar enkel Bancontact in Bib Puurs.

Voorheen accepteerde onze betaalautomaat zowel cash als bankkaart (we hebben die module manueel verwijderd en afgeplakt, en de keuzeschermen laten aanpassen door de leverancier). 

In 99% van de gevallen vormt dit geen probleem.

in de andere 1% zoeken we een oplossing (personeel ontvangt cash en betaalt met eigen bankkaart, via een parallelle boeking in de geldbeugel in Recreatex , betaling via overschrijving,...). Dat is vooral het geval bij kinderen en enkele mensen zonder betaalkaart zoals Tim hierboven aanhaalde.

Tot op heden amper klachten, al was het wel even aanpassen voor een aantal klanten in het begin, maar dat viel goed mee.

Maar het klopt dat juridisch gezien cash steeds aanvaard moeten worden.

Als je cash betalingen niet kan verbieden, hoe communiceren jullie dat dan? Kan je me de juridische grond hiervan bezorgen?

Wij hebben geen betaalautomaat en zijn de vele kleine geldtransacties aan de infobalie grondig beu: veel werk en risico's. Daarom is er (op gemeentelijk niveau) beslist om binnenkort (eenmaal we een Bancontactterminal hebben) aan de balies van bib en cultuur geen cash meer te aanvaarden. Klanten moeten ofwel met Bancontact betalen ofwel via overschrijving. Kleine openstaande schulden vormen geen probleem. Tot 5 euro kan je blijven uitlenen en verlengen.

Groeten uit Bib Hoeilaart

Wim Spittaels zei:

Wij zijn sinds enkele maanden overgeschakeld naar enkel Bancontact in Bib Puurs.

Voorheen accepteerde onze betaalautomaat zowel cash als bankkaart (we hebben die module manueel verwijderd en afgeplakt, en de keuzeschermen laten aanpassen door de leverancier). 

In 99% van de gevallen vormt dit geen probleem.

in de andere 1% zoeken we een oplossing (personeel ontvangt cash en betaalt met eigen bankkaart, via een parallelle boeking in de geldbeugel in Recreatex , betaling via overschrijving,...). Dat is vooral het geval bij kinderen en enkele mensen zonder betaalkaart zoals Tim hierboven aanhaalde.

Tot op heden amper klachten, al was het wel even aanpassen voor een aantal klanten in het begin, maar dat viel goed mee.

Maar het klopt dat juridisch gezien cash steeds aanvaard moeten worden.

Qua communicatie was dat slechts een klein onderdeel van een andere, grotere, communicatie (verhuis van het vrijetijdsloket naar de bib), waarbij we dan 1 zinnetje hadden toegevoegd, iets in deze aard: 'vanaf 23 augustus enkel met bancontact te betalen'.

Verder hebben we ook een sticker op de betaalautomaat geplakt.

Juridische grond kan je beter even met je juridisch team bekijken, daar weet ik de details zelf niet van. maar dat hebben we uiteraard niet expliciet extern gecommuniceerd.

Maar alle medewerkers weten hier wel van, dus als er iemand blijft aandringen of er een probleem van maakt, aanvaarden we ook cash.

ik raad je wel aan te zorgen voor een automatische koppeling tussen je bancontanct/betaalautomaat en je PBS, zodat betalingen automatisch & onmiddellijk geregistreerd worden, maar zover was je zelf al wel gekomen neem ik aan :-)

Groetjes, 

Wim

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden