Vorige week hebben we de jaarlijkse statistieken ontvangen vanuit het PBS. In CVS bestand. Het bestand werd doorgemaild en daarmee werd dus aan de verplichtingen voldaan. Kous af. 
Ik vind mezelf niet helemaal computeronkundig, ook niet deskundig, maar toch... Na wat zoekwerk en puzzelwerk, weliswaar met vriendelijke telefonische hulp van de helpdesk, is het me gelukt om bestanden over te zetten van CVS naar min of meer leesbare excelbestanden. (Het is toch evident dat je dit kan bibliothecaris?)
Maar dan is het nog niet uit met de pret, daar begint de pret maar pas! 
Ik vind (en ik niet alleen) de bestanden die doorgestuurd werden een regelrechte hel. Voor dit alleen al zou ik uit het PBS stappen.
Bijvoorbeeld het bestand "publiek kaarten" blijft in een verkeerd formaat weergegeven. Tamelijk onleesbaar dus. Hetzelfde met het bestand "publiek leners" blijft onleesbaar en niet correct overzetbaar naar excel. 
Hoe zie ik nu in godsnaam in één oogopslag wat mijn aantal leners was in 2014?
Wat betekent trouwens het bestand "publiek kaarten"? Volgens de bijbehorende uitleg gaat dit om groepskaarten. Blijkbaar hebben wij 165  daisykaarten? Heel vreemd, want wij weten van niets. Wie zijn dat dan? De rusthuisbewoners voor boek aan huis zitten volgens de uitleg onder de volwassenenkaarten. 
En wat is de bedoeling van het  "publiek leners" bestand? Blijkbaar moet je van elk geboortejaar het aantal leners optelle maar eerst moet je nog's gaan zoeken achter de code van je bibliotheek tussen een miljoen andere getallen?
En hoe komt het dat als wij statistieken zelf trachten eruit te halen, dat de cijfers altijd verschillen met wat we doorkrijgen van de provincie? 
En ga zo maar door...
Wat mij vooral stoort is dat dit systeem veel geld kost en dan het aandurft om op zo'n lamentabele wijze statistieken af te geven.
Kan het nog zotter? 

Weergaven: 531

Bijlagen:

Berichten in deze discussie

Kathleen je vergist je  .. dat zijn geen bestanden om uit te lezen in Excel  ...

je moet door de code heen kijken  :  have a look  

https://www.youtube.com/watch?v=3vAnuBtyEYE

Bijlagen:

Ik heb een word-document gemaakt met uitleg over hoe je gegevens moet importeren in excel. Dit hebben we ook geleerd in de opleiding over Aleph-services en het CCL-zoeken. Alle handleidingen staan ook online op de website van de provincie.

Bijlagen:

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden