Het agentschap sociaal-cultureel werk verzamelt via de rapporteringstool Bios2 al geruime tijd cijfermateriaal over de openbare bibliotheken. Het verzameld cijfermateriaal is voor iedereen raadpleegbaar op www.bibliotheekstatistieken.be. Deze website biedt voor bibliothecarissen en beleidsmakers tal van mogelijkheden om de bibliotheekwerking binnen hun gemeente en binnen het volledig Vlaamse landschap te evalueren.
Bios2 beschikt momenteel over gegevens van 5 volledige werkjaren (2006-2010), wat de mogelijkheid biedt om bepaalde trends en nieuwe ontwikkelingen in kaart brengen. Het bereiken van publiek is voor de bibliotheken uiteraard een belangrijke doelstelling. Een vaak besproken thema binnen de sector dat we voor u graag verder toelichten. In dit document krijgt u een historisch en vergelijkend rapport over het thema publieksbereik in bibliotheken in Vlaanderen.
Tags:
interessant maar ik heb toch bedenkingen bij sommige cijfers.
1.In bibliotheken waar lidmaatschap gratis is heeft ieder familielid zijn eigen kaart tot zelfs de borelingen , in andere gevallen zal dit eerder beperkt zijn tot soms zelfs 1 kaart per gezin.
2. In bibliotheken waar multimedia gratis is of goedkoper zullen meer leners zijn die enkel multimedia ontlenen tov bibliotheken waar multimedia duurder is of zelfs geen multimedia aanwezig (muziek, video,spelletjes).
3. Wijzigingen in openingsuren, sluiten/openen filialen,...er zijn zoveel factoren die hier een lokale rol spelen.
Daarom vind ik een trend van leners/inw per gemeente niet zitten, wel voor heel Vlaanderen. En per gemeente dan in trend over de jaren in absolute cijfers of % tov vorige jaar of referentiejaar, niet /inw. Graag zag ik ook een vergelijking met het buitenland.
4. Ik weet ook niet goed welke betekenis ik moet hechten aan de cijfers per gewest/provincie. En de individuele cijfers per gemeente ? Zoals aangegeven kunnen er zoveel lokale oorzaken zijn voor de wijzigingen in leners per aantal inwoners.
5. Graag zag ik nog wat meer diepgang in het rapport:
5.1 wat is er gebeurd in 2008 ? Blijkbaar een kantelpunt voor bezoekersaantallen in de bibliotheken. Plaats de cijfers van inwoneraantallen eens naast de leners/inw cijfers per gemeente ,is er echt een relatie tussen wijziging in inwoners en aantal leners per gemeente ?
5.2 "In absolute aantallen zien we wel dat sinds 1998 het aantal jeugdleners iets stabieler blijft dan het aantal volwassen leners, wat natuurlijk ook gedeeltelijk kan verklaard worden door de bevolkingssamenstelling" (pag 5 rapport). Graag de cijfers van de bevolkingssamenstelling ernaast zetten aub.. men spreekt al jaren over vergrijzing, het aantal volwassenen zou dus moeten blijven stijgen ook na 2005..
6. Is er misschien een relatie met andere fenomenen : democratisering van het breedband internet , invoering van (gratis) digitale TV.., werkeloosheidscijfers, jeugdwerkeloosheid ..
Mooi rapport, goede aanzet naar dieper onderzoek. Graag hoorde ik van bibliotheken die er in geslaagd zijn het aantal leners/inw te verhogen sinds referentiejaar 2006 hoe zij denken dit gerealiseerd te hebben, pure invloeden van buitenaf of proactieve acties vanuit de bib ?
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door