Bij de groep kan je terecht voor vragen hoe je rondleidingen op een leuke manier kan aanpakken. Of heb je ooit al eens iets leuks uitgewerkt en wil je dit met ons delen? Doen! :-)

Weergaven: 98

Berichten in deze discussie

Dag Veerle,

 

Rondleidingen voor kinderen en jongeren verpakken wij meestal in de vorm van een spel. Voor de kleuters geven we een bibintro in de vorm van een doos die ze rondgeven tot de muziek stopt. De kleuter die de doos op dat moment vast heeft, haalt er een voorwerp uit waar wij dan iets rond vertellen (een boekje, een bibkaart, ...) om ze wegwijs te maken in de bib.

Voor lagere school en middelbaar zijn de rondleidingen meestal verpakt in een spel waarbij de leerlingen opdrachten krijgen die ze in de bib moeten oplossen (en waarmee ze de bib leren kennen: afdelingen, opzoeken op de computer, signaturen, ...). Bij een goed antwoord krijgen ze een letter waarmee ze dan een woord moeten vormen dat een oplossing geeft over een vraag waarmee het spel begonnen is (bv er is een lijk gevonden in de bib, zij moeten als detectives de doodsoorzaak zoeken - alle vragen hebben dan op één of andere manier te maken met het thema van het spel).

Lijkt mij een tof initiatief om regelmatig ideeën uit te wisselen voor de verschillende doelgroepen.  Ben van plan om bij deze groep aan te sluiten :-)

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden