Onze bib kreeg de vraag of n.a.v. de Gedichtendag een groep kinderen met autisme (10 - 12 jaar) op bezoek kunnen komen en we met hen iets rond poëzie kunnen doen. Hebben jullie ideeën en ervaringen die jullie willen delen? Alvast bedankt!

Weergaven: 456

Berichten in deze discussie

Misschien vind je inspiratie in het materiaal uit het poëzieproject van BiblioWaas?

ik denk dat de gedichten: lijmen, wereldkampioen, stel je voor, hoogtes en laagtes, schuilhuisje  deze doelgroep wel kunnen aanspreken, zie: http://www.interwaas.be/sites/interwaas.be/files/kalendereindv.pdf

in de lesbundel http://www.interwaas.be/sites/interwaas.be/files/lestips_leerkracht...   vind je bij elk van deze gedichten tips om aan de slag te gaan. Destijds gebruikten ook enkele leerkrachten van scholen voor buitengewoon onderwijs dit materiaal.

Op slide 55 en 56 in deze ppt zie je hoe een leerkracht met 'gekke bekken' aan de slag ging bij het gedicht wereldkampioen http://www.slideshare.net/MaartenDhamers/bw-pozieproject-2011-2012-...

Beste Marjan,

hartelijk dank voor je reactie! Ik zal de info eens bekijken.

Groetjes,

Ruth

Je kan ook je licht eens opsteken bij Jeugd en poëzie (www.jeugdenpoezie.be). Vermoedelijk hebben zij al ervaring met kinderen uit deze doelgroep. 

Het lijkt me ook aangewezen om de ideeën die je hebt opgedaan, aan de leerkrachten voor te leggen. Zij kunnen immers het best inschatten welke aanpak voor hun leerlingen het meest geschikt is.

ik zou een keer contact opnemen met Carine van BUSO Baken in Sint-Niklaas. Zij zijn een paar jaar op rij uitgekozen tot poëzischool van Vlaanderen. Karin Neyens is één van de drijvende krachten achter dit mooi verhaal en kan je zeker op weg helpen! Eerste contact en info via de directeur: filip.dierickx@sbsobaken.net

 

Pieter

Beste Jan & Pieter,

Dank je wel! Nuttige tips.

Groetjes,


Ruth

Beste Marjan,

ik heb mij gebaseerd op het materiaal van het poëzieproject van BiblioWaas. Het is geweldig goed gelukt om dit met de autistische kinderen te doen. Hartelijk dank!!! Één van de reacties van de kinderen was: "Ik dacht dat poëzie saai was, maar het is heel leuk!".
Ik voeg de voorbereiding toe zodat ook andere bibliotheekmedewerkers ermee aan de slag kunnen als ze willen. Wanneer we elkaar inspiratie en materiaal bieden, hoeven we niet altijd van nul te beginnen wanneer we een activiteit uitwerken.

Groetjes,

Ruth

Bijlagen:

Dag Ruth,

Tof om horen dat je activiteit goed gelukt is en heel leuk dat je ons op die manier ook feedback geeft -

en we zo weten dat dit materiaal verder blijft leven... 

Ik bericht het door aan de werkgroep met wie we destijds het BiblioWaas poëzieproject uitwerkten.

Bedankt dat je de fiche die je op basis van ons materiaal samenstelde hierbij post. Ja, ik herken het materiaal en de insteek ... het roept ook bij mij weer mooie herinneringen op. 

Marjan

Ruth zei:

Beste Marjan,

ik heb mij gebaseerd op het materiaal van het poëzieproject van BiblioWaas. Het is geweldig goed gelukt om dit met de autistische kinderen te doen. Hartelijk dank!!! Één van de reacties van de kinderen was: "Ik dacht dat poëzie saai was, maar het is heel leuk!".
Ik voeg de voorbereiding toe zodat ook andere bibliotheekmedewerkers ermee aan de slag kunnen als ze willen. Wanneer we elkaar inspiratie en materiaal bieden, hoeven we niet altijd van nul te beginnen wanneer we een activiteit uitwerken.

Groetjes,

Ruth

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden