Sinds enkele weken heeft Wegwijzer (o.a. uitgever van het tijdschrift Reiskrant) een nieuwe website. Sindsdien kunnen bibliotheken niet meer inloggen in de site om o.a. reisverslagen, logies, zoekertjes enz op te zoeken. Op de oude website konden wij in onze bib wel inloggen en dat gebeurde door het personeel enkel via de internetpc's en de inlogcode werd niet bekendgemaakt aan het publiek. Dit was een service die erg op prijs gesteld werd door onze bezoekers. De nieuwe maatregel om deze informatie af te schermen van de bibliotheken vinden wij zeer betreurenswaardig. In tijden dat bibliotheken zich meer en meer opwerpen als speler voor het delen en verspreiden van kennis; zouden organisaties als Wegwijzer zich moeten verheugen in de bibliotheek als promotor en partner van hun werking.

Ik heb dit aangekaart bij Wegwijzer maar ze vrezen enkel dat ze minder abonnees zullen hebben als ze bibliotheken laten inloggen op hun database. Dit zou wel eens contraproductief kunnen werken want ik stel de verlenging van ons abonnement van het tijdschrift Reiskrant in vraag.

Ik hoop dat dit geen trend wordt want ik denk dat bibliotheken en andere kenniscentra enkel beter zullen worden door samenwerking en kennisdeling.

Weergaven: 141

Berichten in deze discussie

Iets gelijkaardigs zie je bij taalcursussen, nl. dat bepaalde materialen (oefeningen enz.) via een persoonlijke code online gedownload of bekeken moeten worden. Omdat de code 'persoonlijk' is, kun je die als bibliotheek moeilijk aan gebruikers meedelen (vaak blijft die code ook maar een bepaalde tijd geldig), waardoor wie de 'papieren' cursus leent, de digitale aanvullingen niet kan raadplegen. Deze problematiek zou eigenlijk met de uitgevers voor heel de sector aangekaart moeten worden, want als individuele bibliotheek (of zelfs als regio) sta je eigenlijk nergens. Iets voor de VVBAD?

RSS

© 2019   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden