Door de
economische oorlog rond e-boeken tussen Amazon en zowat alle grote uitgeversgroepen is het aanbod van de gemiddelde Amerikaanse bib momenteel stukken interessanter. Uitgevers mogen bibliotheken er dan wel uitpersen als citroenen, maar de meeste nieuwe bestsellers staan in de VS wel mooi vanaf dag 1 in de virtuele bibliotheekkast.
Momenteel loopt er een nieuwe onderhandelingsronde tussen Amazon en de grote uitgeverijen. Hachette mocht de spits afbijten met nogal dramatische gevolgen. Amazon wil het volledige e-boekenaanbod van Hachette voor $ 9,99 per titel verkopen, terwijl de uitgever momenteel voor veel titels $14,99 of zelfs $ 19,99 vraagt. Om deze eis kracht bij te zetten worden zelfs de vuilste trucs niet geschuwd, wat Hachette al een aardige duit heeft gekost: papieren boeken extra traag bezorgen of als 'niet verkijgbaar' markeren, geen standaard Amazon-korting meer toekennen, goedkopere titels van andere uitgeverijen promoten op de auteurspagina's van Hachette,...
Als reactie kropen enkele geviseerde auteurs in hun pen met deze open brief aan Amazon als resultaat. De auteurs veroordelen met klem de boycotstrategie van Amazon, maar wensen zich niet inhoudelijk uit te spreken over het contractuele dispuut.
Amazon heeft ondertussen al een behoorlijke traditie opgebouwd om er het zwijgen toe te doen telkens wanneer het bedrijf in een slecht daglicht wordt gesteld. Deze
open brief aan Hachette is dan ook des te opmerkelijk.
Over het eigen vuil spel wordt uiteraard in alle talen gezwegen, maar met een argument als het onderstaande krijg je natuurlijk wel heel wat lezers mee, zeker als je daarbij nog even terloops kan vermelden dat Hachette samen met oa. Apple veroordeeld is voor illegale prijsafspraken rond e-boeken.
"Moreover, e-books are highly price elastic. This means that when the price goes down, customers buy much more. We've quantified the price elasticity of e-books from repeated measurements across many titles. For every copy an e-book would sell at $14.99, it would sell 1.74 copies if priced at $9.99. So, for example, if customers would buy 100,000 copies of a particular e-book at $14.99, then customers would buy 174,000 copies of that same e-book at $9.99. Total revenue at $14.99 would be $1,499,000. Total revenue at $9.99 is $1,738,000. The important thing to note here is that the lower price is good for all parties involved: the customer is paying 33% less and the author is getting a royalty check 16% larger and being read by an audience that's 74% larger. The pie is simply bigger."
Hetzelfde kan je uiteraard over leengeld zeggen: lager of geen leengeld resulteert in een grotere markt waar meer kennisgemaakt, meer geleend én meer gekocht wordt.
Ook de e-boeken in de bib zijn hem niet ontgaan, met volgende goede raad aan de uitgevers:
"Uw
E-boeken in de Bib met bibnet is een muizenstapje in de goede richting, maar als ge dat spul niet gauw lanceert met een gigantische hoeveelheid aan boeken en een aanvaardbare prijs (vijf euro voor drie boeken –serieus?!), dan zijt ge alweer te laat."