Tijdens de boekenbeurs 'Mind the book' viel het mij op dat er in de Singel bijna overal (ook in de gangen, zalen, ...) open internettoegang wordt aangeboden (dus geen codes....). Zo'n open internettoegang is wel drempelverlagend en klantvriendelijk. Er zijn nog andere plaatsen (vb. Fnac in Leuven, bib Boutersem, ...) waar er open internet wordt aangeboden. Het argument van de beveiliging speelt blijkbaar minder bij de organisaties die open internet aanbieden of zou het kunnen zijn dat zij dit gewoon klantvriendelijker vinden? Waarom kan dit niet in OPENbare bibliotheken? Bibliotheekpersoneel die de ganse dag codes uitschrijft is toch ook geen leuke job. 

Weergaven: 2493

Berichten in deze discussie

Het probleem met 'open' netwerken is dat de data die door de lucht worden verzonden en ontvangen meestal ook niet beveiligd zijn. Dat betekent dat in theorie iemand de data die jij via je laptop verzendt of ontvangt zou kunnen opvangen en 'lezen'.

Ook bib Tielt-Winge biedt al 3 jaar een vrije wifi aan. Nog geen problemen mee gehad en dat de buren gratis mee surfen interesseert ons eigenlijk niet. Wij hebben nooit begrepen waarom dat persé beveiligd moet zijn.  Het is juist een voordeel dat mensen hier met hun laptop kunnen binnenkomen en zomaar op het internet kunnen.

 

 

 

Beste Collega's,

 

In & rond de drie locaties van de Bib Ichtegem (Ichtegem, Eernegem en Bekegem) is al vijf jaar Wifi actief. De eerste twee nog via code (die toch gewoon uithing en overal dezelfde was) de laatste jaren volledig open.

Voornaamste reden: de wifi kan ook worden gebruikt als de bib niet open is en kan hierdoor een extra promotie zijn voor de bib.

Bijvoorbeeld:

- in onze krantenhoeken in Eernegem en Ichtegem (iedere morgen als de rest van de bib niet open is),

- vanop de parking naast de bib in Ichtegem en Bekegem,

- in Bekegem ook in het GC De Kouter buiten de openingsuren van de bib,

- vanop het marktplein in Eernegem,

- ... ook mogelijk dus voor reizende mensen, op de bus wachtenden, gelegenheidspassanten, ...

'Gevoelige data' verzenden gebeurt op eigen risico, je doet dat beter van thuis uit natuurlijk.

Paul, ik volg jouw redenering helemaal, maar er ontbreekt m.i. één aspect. Er zijn ook klanten die echt alleen maar draadloos internet willen gebruiken en verder geen behoefte hebben aan extra's. Verplichte registratie (onder de vorm van lidmaatschap van de bibliotheek) lijkt me in dat geval een onnodige drempel. Tenzij het natuurlijk expliciet een beleidsoptie is om alleen aan geregistreerde klanten de service van draadloos internet aan te bieden, dat is een perfect geldige keuze.

Mijn bekommernis rond beveiliging betreft niet zo zeer de toegang tot het netwerk zelf, maar wel het versleuteld kunnen versturen en ontvangen van data. Want als de data niet versleuteld is, kan een derde er in theorie inzage in hebben. De vraag is dan eerder of de bibliotheek haar klanten tegen dit eventuele misbruik moet beschermen.

Ik ben technisch onvoldoende onderlegd, maar ik weet niet of er mogelijkheden zijn om enerzijds de toegang tot het netwerk 'open' (dus zonder paswoord e.d.) te laten, maar anderzijds de data die 'in de lucht hangen' toch te versleutelen. Ik geloof niet dat ik daar al voorbeelden van heb gezien.

Tja, mscg (Guy Duportail?) een netwerkhub is natuurlijk geen draadloos netwerk. Je moet je met name al in de directe omgeving van de netwerkhub bevinden. Mijns inziens een weinig doordacht systeem dat voorbijgaat aan de wensen of noden van de meeste gebruikers met eigen laptop of mobile device die niet per se in de bibliotheek aan een tafel willen zitten werken, maar in de onmiddellijke nabijheid van de bibliotheek of op een plek naar voorkeur in de bibliotheek (leescafé, in een comfortabele fauteuil...).

 

Het is overigens wel zo netjes om je fatsoenlijk te identificeren als je op Kenniskantoor actief wilt zijn. Zeker als je alleen maar een linkje met reclame voor je eigen product komt plaatsen.

Als het grootste probleem de (al dan niet) theoretische beveiliging is van de gegevens die mensen ontvangen of versturen, los je dat dan niet gewoon op door een kleine waarschuwing voor de gebruiker? (Als dat al niet automatisch het geval is.) Dan beslist de gebruiker zelf wel of hij dat (theoretische) risico wil lopen. Een zo drempelloos mogelijke toegang tot WIFI lijkt mij erg belangrijk. Gebruikers kennen immers ook voorbeelden als De Singel, Muziekcentrum De Bijloke in Gent,... en vragen zich allicht af waarom de bib daar dan wel restricties inbouwt.

hallo,

bij ons in De Panne hebben we ook al een 4-tal jaar een WIFI. Er dient nog een paswoord te worden ingegeven (dat trouwens altijd hetzelfde is) maar binnenkort wordt dit volledig open.
Interessant voor een toeristische gemeente met heel wat toeristen en tweedeverblijvers.

En totnutoe niets dan tevreden klanten.

We vragen de bezoekers wel om gebruik te maken van hun batterijen in de laptop. Ik zie het namelijk niet zitten om in de ganse bibliotheek stopcontacten of contactdozen te voorzien.

En voorlopig heb ik geen last van de buren die meesurfen op ons netwerk, maar binnen enkele jaren zal dit wel het geval zijn.

PS. onze buren = een rusthuis. Eens die zullen beginnen surfen !!

Het verhaal van codes die moeten uitgeschreven worden is nieuw voor mij en lijkt erg omslachtig...  Ook Bib Londerzeel biedt al enkele jaren een open internettoegang aan.  Deze is fysiek volledig gescheiden van ons eigen (gemeentelijk) netwerk.  Het argument van de beveiliging begrijp ik dan ook niet goed.  Of wil men internetgebruikers die illegale handelingen zouden stellen traceerbaar maken door persoonsnamen te koppelen aan unieke verstrekte codes?

Hackers die binnen het bereik van ons bibliotheeknetwerk postvatten om informatie op te vangen die door andere bibliotheekbezoekers wordt verstuurd lijkt me op het eerste gezicht nogal surrealistisch.  Dan lijken de talloze onbeveiligde thuisnetwerken me een interessantere prooi...

In ons splinternieuwe reglement hebben we expliciet opgenomen dat iedereen gebruik kan maken van gratis internet, zowel op onze pubiekspc's als via het draadloze netwerk.  We beperken ons dus niet tot leden van de bib.  Het kosteloos raadplegen van alle informatiedragers betekent naar mijn mening geen (lid)geld vragen aan burgers die enkel van deze service gebruik wensen te maken.  

Onze router staat ook buiten de openingsuren aan.  In de zomermaanden zien we soms al eens iemand die buiten op het muurtje zit te surfen of te skypen op een laptop.  Moet kunnen!  

@Tim,

daarom schakelen we binnenkort over een open systeem. Toen we een 4-tal jaar terug startten met onze hotspot vond het bestuur het al niet kunnen dat we internet toegankelijk zouden maken voor het grote publiek. We hebben dan, in samenspraak met de gemeentelijke informaticaverantwoordelijke, gekozen voor een paswoord-gebonden systeem. Het paswoord was 4 jaar lang onveranderd, het hing uit in de leeszaal en/of de mensen kwamen het vragen aan de balie.
Binnenkort wordt het een nieuw, open systeem waar iedereen toegang zal krijgen die binnen de perimeter komt. Het systeem kan zo worden geregeld dat er enkel ontvangst is van 7 uur 's morgens en 22 uur 's avonds.

Als het gaat over internet zijn we altijd bang dat de bezoekers het systeem zullen misbruiken. Waarom altijd uitgaan van het slechte in de mens. 98 % van de bezoekers zijn ter goeder trouw en zullen het systeem gebruiken waarvoor het dient. Slechts een minderheid zal proberen misbruik te maken.

Toch zijn bibliotheken met een hotspot nog altijd een minderheid binnen het bibliotheeklandschap. Ik zou er eerlijk gezegd niet meer zonder kunnen.

Wat hebben bibliotheken met een open netwerk dan meer te bieden dan de supermarkt, de stamkroeg, het station en tutti quanti? Niets. Maar dat hoeft ook niet. Het is een dienstverlening aan de klant (of aan de bevolking), maar die heeft weinig niets te maken met de informatie-opdracht van de bibliotheek. Net zoals WiFi op café, in de supermarkt... niets te maken heeft met de eigenlijke doelstellingen van deze bedrijven. Het is een manier om aan klantenbinding te doen.

Daarom pleit ik voor een 'open' toegang zonder veel plichtplegingen, maar ook zonder veel extra service, en daarnaast een toegang waarvoor je wel geregistreerd en aangemeld moet zijn met allerlei extra services (toegang tot databanken enz.). Differentieer die twee gewoon voor twee heel verschillende groepen van klanten.

Als ik voor de deur van een McDonald's ga staan, dan heb ik gratis en met een minimum aan plichtplegingen (ik moet enkele keren door reclameberichten klikken) toegang tot het internet om snel mijn mail te checken, iets te twitteren enz. Als ik binnen ga zitten, kan ik zelfs met een laptop aan de slag. Niemand vraagt me wat en ik moet me nergens registreren (het enige 'probleem' is dat mijn data onbeveiligd door de lucht gaan). McDonald's gaat er vanuit dat de meeste mensen die binnen WiFi gebruiken, ook minstens een kleinigheid zullen consumeren (al is het dan maar een koffie).

Paul Wouters zei:

Het lijkt de evidentie om het draadloos netwerk in de bibliotheek vrij toegankelijk te maken, maar is dit ook werkelijk zo?

Nog een "je neemt het voor wat het waard is"-beschouwing op mijn persoonlijke blog: http://dwarskijker.blogspot.com/2011/03/vrijheid-blijheid.html .

Beste collega's,

 

even herinneren aan onze canon 'vrije toegang tot informatie'.

Bij ons geen verplichte consumptie. Vrije toegang voor iedereen, met of zonder laptop, ook op de gewone internetpc's. Vrije toegang zonder registratiecode. Waarom niet overal in Vlaanderen?

Koppel wel je internetnetwerk los van een administratief netwerk. Hou die fysiek gescheiden, zo voorkom je al veel beveiligingsvraagstukken. Met onze catalogi op het internet is het voor een klant al niet meer nodig verbinding te maken met het administratieve netwerk.

Trouwens, de beste reclame is mondelinge reclame. 

Er zijn al bibliotheken met zo'n open wifi aansluitingen. Kijk maar naar de bibliotheken van Diest, Meise en Merchtem.

Als je toch een hotspot aanbiedt om iedereen op Internet toe te laten, waarom zou je die dan beveiligen en weer een hoop extra werk binnenhalen?

Een open wifi is best te installeren zonder dat het problemen geeft met beveiliging en bandbreedte.

 

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden