Sarah Vanhee - The Making of Justice from Manyone vzw on Vimeo.

“Mensen die normaal niet gehoord worden een stem geven, daar draait het voor mij om. Ook gedetineerden maken deel uit van onze samenleving, of de buitenwereld dat nu wil of niet. Door veroordeelden au sérieux te nemen, geven we hen een teken dat ze meer zijn dan een nummer. En dat ze ook recht hebben op dromen. Ook al zijn ze opgesloten, hun verbeelding is nog steeds vrij.”

Sarah Vanhee
Kunstenaar, performer, auteur van The making of Justice

Docufictiefilm

In de docufictiefilm The Making of Justice (2017) werken zeven gedetineerden samen met kunstenaar Sarah Vanhee (1980) aan het scenario voor een misdaadfilm. Ze putten uit hun eigen ervaringen, ideeën en verlangens om het verhaal vorm te geven. Net zoals Tom, het hoofdpersonage in de film die ze verzinnen, zijn ze schuldig aan moord. Gaandeweg discussiëren ze over criminaliteit als een parallelle realiteit, over wat gerechtigheid is, en hoe een maatschappij eruit zou zien die niet gericht is op vergelding, maar op heling. Het beeld van ‘de misdadiger’ ontglipt ons steeds, zowel vormelijk (want de lens is altijd 'out of focus', een voorwaarde om hen te mogen filmen en tegelijkertijd hun anonimiteit te kunnen waarborgen), als inhoudelijk, omdat de auteurs en hun personage eerst als mensen verschijnen en dan pas als daders.

Gerechtigheid

Sarah Vanhee deed justitieel, penitentiair, academisch en artistiek onderzoek over de relatie tussen het formele, institutionele justitiesysteem versus de reële beleving van gerechtigheid. Ze werkte met zeven bewoners van een gevangenis voor langgestraften. Twee maanden lang spraken ze elkaar wekelijks in een zaaltje. Ze hoefde niet te weten wat ze mispeuterd hadden, zij waren de experten. Wie kan beter advies geven bij het maken van een misdaadscenario dan een ex-misdadiger? De gedetineerden konden een verhaal verzinnen of hun eigen verhaal vanuit een eigen perspectief bekijken. Door hen te laten brainstormen over het filmscript, vertelden ze ook heel wat over hun eigen ervaringen en standpunten.

Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen

SDG 4: kwaliteitsonderwijs
SDG 10: ongelijkheid verminderen
SDG 16: vrede, veiligheid, sterke publieke diensten

Meer weten?

Weergaven: 64

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden