Dag collega 's,

Jaar na jaar puzzelen wij om een haalbaar uitleensysteem in elkaar te boksen: scholen geven aan met welke klassen ze willen komen, om de hoeveel weken ongeveer (vb. 4 of ca. 6-8 weken) en op welke voorkeur-halve-dagen van de week.

Wij hebben 12 lagere scholen/kleuterscholen in ons werkgebied. Heel wat klassen van die scholen willen langskomen voor uitleen  (da 's natuurlijk wel fijn, maar ook wel moeilijk ;-).

Wij maken dan een overzicht waarbij telkens maximum 2 klassen tegelijk in de bib zijn.

Nu is het zo dat heel wat van die scholen met de bus komen, waarbij de bus dan pendelt tussen school en bib. Al is dat ook niet evident voor de mensen van de gemeente die de busregeling op zich nemen en die bij die planning dan weer rekening moeten houden met vb. zwembad- en sporthalritten.

Er zijn dus heel wat mensen bij betrokken en het uitpuzzelen is heel arbeidsintensief. (en dan zwijg ik nog over de workshops die we aanbieden aan elk jaar en waarvoor de scholen ook volop inschrijven)

Hebben jullie tips, hoe pakken jullie klassenplanning aan, gebruiken jullie een gebruiksvriendelijk systeem waarmee jullie ons vooruit willen helpen?

Heel erg bedankt voor de inspiratie en de tips!

Marlies namens de werkgroep scholenwerking van HaBoBIB

Weergaven: 350

Berichten in deze discussie

Dag Marlies,

Vroeger was het bij ons zo dat de scholen bij ons kwamen aankloppen voor een klasbezoek of voor klassikaal ontlenen. Wij hebben ook een tiental scholen, waaronder een paar grote, zodat we al gauw over 2000 leerlingen spreken.

Wij wrongen ons dan ook in allerlei onmogelijke bochten om al die scholen te kunnen bedienen. Na verloop van tijd onhoudbaar.

Nu draaien we de rollen om : we leggen elke maand een aantal momenten vast waarop scholen bij ons op bezoek kunnen komen. Voor klassikaal bezoek rekenen we 30min per klas en we laten de scholen op eigen initiatief intekenen op deze momenten. We zorgen wel dat we geen twee scholen dooreen mixen op dezelfde voormiddag.

Het aantal schoolmomenten worden bepaald door de beschikbaarheid van personeel en niet door de vraag van de scholen. Voor scholen werken we dus eerder aanbodsgestuurd en niet vraaggestuurd.

Hetzelfde voor klasintroducties. Deze zijn beperkt omdat ik mijn personeel niet wil overbelasten. Ze moeten zich zo al genoeg uit de naad werken. In het begin was er wat gemor door enkele onderwijzers, maar de meeste begrepen de nieuwe werkwijze volkomen. Nu is het de gewoonste zaak van de wereld. En veel beter te organiseren door ons.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Pol, Herzele / Regiobib Route42

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden