Vorig jaar werd de vraag reeds gesteld op Kenniskantoor, met enkele interessante reacties (Kortrijk, Oostende, Maaseik...) maar helaas bleven een aantal vragen onbeantwoord: http://kenniskantoor.bibliotheek.be/group/vragen/forum/topics/thema...

Daarom lanceer ik de vraag opnieuw. En ik voeg onderaan een aanbod toe dat interessant kan zijn voor collega's die ook met koffertjes willen starten. 

Zoals vele andere voelen wij ons genoodzaakt te kiezen voor themakoffers door de enorme druk op bepaalde seizoensgebonden thema's (sint, carnaval,…) en het plaatsgebrek om hieraan tegemoet te komen. De prentenboeken in kwestie staan nu het grootste deel van het jaar in het magazijn en het is steeds een heel gedoe om de verschillende scholen naar behoren te bedienen. 

We denken er aan om voor de steeds terugkerende thema's kleine koffertjes samen te stellen (we zijn een kleine bib, met een klein budget) van gemiddeld 7 boeken. Naargelang van het thema splitsen we ze op per leeftijd (bijv. grote kleuters / kleine kleuters). Als het goed loopt, kunnen we ook thema’s aanpakken zoals pesten, scheiden, ziek zijn, dood…

Mijn vragen gaan vooral over het doelpubliek en daaruit volgend het aantal koffers dat nodig is. Mag iedereen de koffers uitlenen? Of enkel leerkrachten? Of enkel klassen van het grondgebied?

Zorg je voor voldoende koffers zodat elke school bediend kan worden, en je er nog enkele overhoudt voor ‘losse’ leerkrachten, evt. ouders, of wie eerst komt, eerst maalt? Laat je toe dat ze lang vooraf gereserveerd worden?

Bepaal je aparte uitleenmodaliteiten voor de koffers of schakel je ze gelijk aan de gewone boeken? Leerkrachten mogen bij ons hun materialen 6 weken houden. Dat betekent dat een koffertje over Pasen slechts door 1 klas kan gebruikt worden. Als je de termijn beperkt tot 2 weken bijvoorbeeld, maak je 2 klassen gelukkig. Of niet?

We zijn er ook nog niet helemaal uit hoe we de koffers in het systeem zullen invoeren (dit is een vraag speciaal voor Bidocbibs): als Themakoffer “zusenzo” waarbij de verschillende boeken gekoppelde aanwinstennummers hebben, of voer je de boeken afzonderlijk in met een Plaatskenmerk dat verwijst naar de koffer?

En hoe pakken jullie het aan bij de uitlening aan zelfuitleenbalies? Alle materialen chippen en hopen dat het passeert of moeten de klanten langs de infobalie gaan? We zijn nu 6 maanden bezig met het uitlenen van vertelplaten, en we hebben regelmatig voorleesrugzakjes in huis. Hiervoor laten we de klanten naar de infobalie gaan. Bij het innemen wordt dan meteen gecontroleerd of de materialen volledig zijn. Voor de themakoffers zou ik dat willen vermijden, maar om 7 chips in 1 beweging te laten lezen, dat zie ik ook niet zitten. Mogelijke oplossing: je chipt het koffertje (en niet de boeken), en kijkt bij het wegzetten alles na. Iemand ervaring hiermee?

Uit mijn zoektocht naar geschikte koffertjes (stevig, licht, niet te groot en niet te duur, iets in de stijl van de plastic koffertjes voor vertelplaten, maar dan breder – zie voorbeeldje in bijlage) is alvast gebleken dat er iets op maat zal moeten gemaakt worden. Dan is het financieel interessant om een zo groot mogelijke bestelling te plaatsen (bijv. voor 50 stuks vragen ze 18 €/stuk, voor 250 stuks 6 €/stuk). Ik heb met verschillende fabrikanten contact genomen en ben aan het onderhandelen.

Collega's die met themakoffers aan de slag willen en ook kiezen voor plastic lichtgewicht koffertjes, kunnen met mij contact nemen.

Groeten van bib Hoeilaart

Weergaven: 620

Bijlagen:

Berichten in deze discussie

Mijn e-mail: bib@hoeilaart.be

Wij maken geen themakoffers met vaste inhoud. Leerkrachten vullen een aanvraagformulier in en wij vullen deze op maat met de ons beschikbare collectie. Het kan gebeuren dat we nog materialen bijkopen (als blijkt dat een bepaald thema populair is). De leerkrachten zijn volledig vrij in het opvragen van een thema. Wij zetten de materialen op voorhand klaar in een koffer, waarbij alles al uitgeleend staat op de klas/leerkracht. Wat de thema's als Pasen en zo betreft, die materialen staan in  ons magazijn. Leerkrachten/ klanten kunnen een max. van 3 à 5 materialen uitkiezen of deze thema's per koffer aanvragen (dan vullen we nog aan met andere materialen rond het thema.

Niet echt een hulp voor jullie plannen, maar eens een andere invalshoek

m.v.g.

Inger Vermeersch, bib Bredene

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden