Hallo

 

Vanaf volgend schooljaar willen we in de bib van Maaseik en Neeroeteren de klasuitleningen/activiteiten anders organiseren, dus alle tips zijn welkom.

Graag wil ik praktische tips i.v.m. organisatie :

- hoe vaak komen de klassen op bezoek

- welke dagen

- alleen voor- of namiddag

- wanneer afspraken : begin schooljaar (voor het hele schooljaar) of per maand

- afspraken met directies (hele school) of met leerkrachten (per klas)

- mail, telefonisch, schriftelijk

- enz.....

 

groetjes

Christiane Neys

Bibliotheek Maaseik

 

Weergaven: 481

Berichten in deze discussie

Hallo,

 

In Bree doen we het volgende:

* begin juni: kalender met alle data naar de scholen (klasuitleningen, rondleidingen en activiteiten)  per mail. Alle communicatie loopt via mail en website.  Bij het begin van het schooljaar bezoek ik nog even de scholen met 1 gedrukte versie om het contact met de directies te onderhouden. Wijzigingen lopen ook via de directies. Tijdens de klasuitleningen, activiteiten en rondleidingen  netwerken we met de leerkrachten.

* alle klassen komen 1 keer per maand op klasuitlening: we laten alle klassen en alle scholen in dezelfde week komen: handig voor inplannen personeel, opruim rekken, duidelijke agenda wanneer andere doelgroepen kunnen komen

Ook de rondleidingen organsieren we per week: bv week 10 alle rondleidingen voro 1ste leerjaar, week 40 alle rondleidingen voor 3de leerjaar,...

* afspraken maken we met de directies . Het eerste jaar hebben we hier veel overleg over gehad. Nu loopt dit vrij goed,

soms nog wat probleempjes , maar het gaat goed.

 

Veel succes

 

 

 

- ± maandelijks

- maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

- afspraken overwegend met leerkrachten

- mondeling, telefonisch

- verloopt vlot

Dag Christiane

 

De belangrijkste tip vooraleer je een interne planning opmaakt is om in gesprek te gaan met de scholen, denk ik. Luister wat bij hen de noden en verwachtingen zijn, vertel hoe de bibliotheek hierop kan inspelen en bespreek samen een realistische aanpak waar je je beiden in kunt vinden. Nu investeren in overleg helpt je een gerichte keuze te maken in het aanbod dat je volgend schooljaar ontplooit op maat van de scholen, je creëert meteen een draagvlak en kom misschien op mogelijke vormen van samenwerking waar je nog niet aan gedacht had...

 

Succes!

Bram Tollenaere - LOCUS

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden