In bibliotheek Hechtel-Eksel zijn we benieuwd naar de ervaringen van andere bibliotheken ivm Bister.  Vinden jullie dit gebruiksvriendelijk? Waarvoor gebruiken jullie het? Wat zijn de reacties van de kinderen en jongeren? (...) Wij maakten tot nu toe twee 'quests' maar zijn niet helemaal overtuigd van deze tool... 

Groetjes,

An Plessers

Cultuur en bibliotheek Hechtel-Eksel

Weergaven: 560

Berichten in deze discussie

Dag Jessie,

Wij vinden vooral de backend van de website niet zo gebruiksvriendelijk. Vragen toevoegen is op zich niet moeilijk, maar er zijn bijvoorbeeld enkele verplichte velden die wij niet goed opgebouwd vinden (vb. verplicht een categorie toe te kennen per vraag, je moet dan kiezen uit een aantal standaardcategorieën, vb. superhelden, technologie). Na het aanmaken van de vragen moet je ze toevoegen aan het spel, en daar moet je steeds een vraag selecteren uit een lijst met alle (!) aangemaakte vragen (kan dus een serieuze waslijst worden), vragen verwijderen ging destijds niet (misschien nu wel?). Je kan een 'quest' of 'story' overnemen van andere bibliotheken, als zij dit openbaar hebben gesteld. Het klaar zetten en activeren van de quest vinden we nogal verwarrend. Er wordt gewerkt met een spelcode en een startcode, maar telkens als je het spel aanpast, verandert de startcode ook weer... Naar onze mening is het een concept met veel potentieel, maar zou het veel intuïtiever opgebouwd moeten worden. We hadden ook verwacht dat Bibster meer bijgestuurd zou worden obv feedback, maar daar horen we eerlijk gezegd niet veel van. We krijgen wel altijd antwoord van Mediaraven/Aanstokerij ivm specifieke problemen, maar krijgen geen zicht of (en zo ja, wanneer) Bibster in het algemeen een 'upgrade' krijgt... Vandaar dat we hier eens polsen hoe andere bibliotheken dit ervaren, maar voorlopig blijven we ook hier nog op onze honger zitten ;-)

Bedankt voor jouw reactie alleszins!

Groetjes,

An Plessers

Cultuur en bibliotheek Hechtel-Eksel 

Dag An

Wij hebben Bibster afgelopen schooljaar regelmatig gebruikt (rondleiding voor het 5de leerjaar met een Story-spel, rondleiding van het 3de leerjaar met een quest-spel, en een jeugdboekenmaandspel in quest voor het 2de leerjaar).

Ik vind het op zich wel vrij gemakkelijk om spellen te maken. Ik zet in de titel van de vragen die ik opstel steeds voor welk spel de vraag bedoelt is en dan vind ik ze gemakkelijk terug.

Het klopt wel dat het toekennen van de categorieën nogal vaag is, maar dat is echt niet het belangrijkste onderdeel. Daar zijn in een opleiding vorig najaar ook al opmerkingen over gegeven, dat zou nog bekeken worden.

Je hebt ook gelijk dat het niet duidelijk is welke aanpassingen worden doorgevoerd om het programma gebruiksvriendelijker te maken.

Maar ik vind het een fijn programma om spellen mee op te zetten. Ik baseer me vaak op vragen die in andere spellen zitten en pas die aan onze situatie en aan de doelgroep. Zo was het quest-spel dat gemaakt was voor de jeugdboekenmaand te moeilijk voor de het 2de leerjaar. Ik heb me dan gebaseerd op de boeken en vragen die gebruikt werden en heb zo vrij gemakkelijk zelf een spel in elkaar gezet.

Ik vind het zeker een meerwaarde om dit concept te gebruiken. De kinderen zijn zeer enthousiast. Het is heel anders werken dan met een fysiek spelbord maar het is wel leuk om te doen. Je leert het gebruiken door er veel mee te werken en het wordt dan ook steeds gemakkelijker in gebruik.

groetjes

Katrijn

bib Kinrooi

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden