De bibliotheek overweegt om een inleverbus te plaatsen. De kostprijs voor het plaatsen van een buitenbus is niet weinig en om de bus te integreren in ons bestaande gebouw moeten er ook heel wat kosten worden gemaakt. De beleidsmensen vragen zich af hoeveel % van de teruggebrachte boeken via zo'n bus worden ingeleverd.

Wat zijn de bevindingen van collega's die al met een inleverbus werken?

Bedankt voor het delen van de informatie.

Catherine

Weergaven: 2841

Berichten in deze discussie

Hey Catherine,

Wij hebben een zeer amateuristische inleverbus: brievenbus met een bak eronder met zachte bekleding. Die bus werkt dagelijks. Klanten zijn er zeer tevreden over. Als wij in Lembeke onze digibib installeren zal het iets professioneler mogen en achter dit punt staan wij volledig.

Ik vind dit een betere investering dan de zelfuitleenbalie voor een kleine bib.

Succes ermee.

 

Carine

Ook wij hebben sinds kort een inleverbus. De technische dienst maakte een gat in onze buitengevel en plaatste een brievenbusklep uit inox (€ 270). In onze berging staat er voorlopig een doos met kussens in. We hebben er nog geen reclame voor gemaakt, maar ze wordt wel al gebruikt.

Wij namen vorige week een inleverbus in gebruik van VDA Products in Eindhoven :  www.vdaproducts.nl. Niet echt goedkoop, wel professioneel.

In Moorslede hebben we sinds enkele maanden ook een inleverbus die buiten bij de ingang van de bib staat. Die wordt bijna dagelijks gebruikt. De inleverbus is een budgetvriendelijke zelfgemaakte (door Technische Dienst) realisatie. Onderaan op de vloer van de bus ligt een dikke laag kunstschuim die beschadiging van ingeworpen materialen voorkomt.

Bijlagen:

Sinds twee weken is onze inleverbus geïnstalleerd. Inderdaad niet goedkoop maar wordt dagelijks benut. Veel goede reacties.

Dag Catherine,

Wij werken sinds voorjaar 2010 met een inleverbus in onze buitengevel. Onze technische dienst heeft een gat gemaakt, er hangt ook een spot met sensor voor als het donker is. De bus staat op als de bib gesloten is en wordt dagelijks gebruikt. Het heeft lang geduurd voor we een deftig scherm hadden dat bestand was tegen regen en wind. Nu geeft zoninval wel wat problemen om het scherm goed te kunnen lezen.

Binnen hebbben we een kleine sorteerrobot, maar die werkt niet zoals het moet (sorteert niet in de juiste bak). De inleverbus zou volledig 'intelligent' moeten zijn (alles innemen dus), maar dagelijks moeten we alles nakijken en merken we dat tot 25% niet van de kaart gehaald is. Aan de bus hing een serieus prijskaartje...

We zijn niet tevreden over ons model en overwegen de bus zelfs niet mee te nemen naar onze nieuwe bib binnen enkele jaren. Bel de bib van Edegem gerust eens op 03 289 23 50 en vraag naar mij als je nog meer info wil.

groetjes, Veerle

Enkele weken geleden werd in onze kleinste locatie een nieuwe brievenbus geïnstalleerd. Het is een losstaand buitenmodel met een klep, waarin ook pakjes kunnen worden ontvangen. Kostprijs ongeveer 250 tot 300 euro. In de gewone brievenbushandel verkrijgbaar. Kan je natuurlijk enkel gebruiken als je buiten het gebouw, losstaand ervan of tegen de muur, een bus kan plaatsen. De bus opent aan de voorzijde. We vragen de leners om de werken in een zakje binnen te brengen, zodat ze niet openvallen in de bus.

Gezien de korte termijn is het gebruik nog niet gekend.

Regelmatig echter brengen leners werken terug in onze gewone bus (met brede gleuf) in het Filiaal. Soms ook in de Hoofdbib. We nemen alles in bij de eerstvolgende uitleensessie. Daar we een dag respijt na de vervaldatum hanteren en dit afloopt op het einde van de uitleensessie, moeten we ook geen boete kwijtschelden. Online verlengen wordt wel veel gebruikt.

Als je natuurlijk een gesofisticeerde inleverbus wil plaatsen, kost dit inderdaad veel meer. Je moet bij een bus in de muur ook rekening houden met brandveiligheid. Bij het automatisch inlezen van de ingeleverde werken zijn er heel weinig systemen, die correct werken. Op barcode zou ik niet aanraden. RFID wel, maar ... is niet zomaar een bus met een opvang onder.

(Model is een beetje als in Moorslede, maar volledig in bewerkt metaal (aluminium?) en een grotere opening om in te inleveren en om uit te halen.)

Het is moeilijk te zeggen welk % van de teruggebrachte materialen via de inleverbus gaat. In de beginperiode van onze inleverbus (zomer 2010) heb ik de aantallen een tijdje bijgehouden. Die schommelden toen tussen 5 à 10%, afhankelijk van de dag in de week (na een avondopening altijd minder, na een weekend altijd veel meer). Ondertussen is de inleverbus zo ingeburgerd dat we soms meer materialen op die manier binnen krijgen dan tijdens de uitleensessie. Vooral tijdens warme zomerperiodes ;)

Het belangrijkste argument voor een inleverbus is het gemak voor de klant. Hij is niet meer gebonden aan de openingsuren om zijn materialen tijdig binnen te brengen en boete te vermijden. Hij zal zich dus al makkelijk laten verleiden tot meer uitlenen.

Een ander niet te verwaarlozen argument is dat de druk op de inneembalie (of ze nu rfid is of niet) hierdoor minder groot wordt. 

Een inleverbus hoeft niet veel te kosten. Ik denk dat een 'intelligente' bus alleen te verantwoorden is voor heel grote bibliotheken. Een domme bus kan door de eigen technische dienst gerealiseerd worden.

Hierbij enkele foto's van onze oude inleverbus op onze vorige locatie: gerealiseerd in een raam van de opbergruimte.

En van de nieuwe inleverbus in onze nieuwbouw. 

Groetjes van Bib Hoeilaart

Bijlagen:

Deze foto wil ik toch niet onthouden.

Na een lang weekend durft de bus soms wel eens 'overlopen'. Klanten weten niet altijd dat we op pakweg 11 juli of Pinkstermaandag gesloten zijn, en zijn dan blij dat ze alvast niet meer met de stapel boeken terug naar huis moeten. 

We lieten de opvangbak op maat maken door VDA Products in Edegem zodat de kleine ruimte maximaal benut zou worden. Maar je kan er eigenlijk om het even welke bak voor gebruiken. Belangrijk is wel de zachte bodem. En handig is het wanneer je de bak kan rollen naar je inneembalie. Dan hoef je de materialen niet over te laden op een kar.

Succes !

Bijlagen:

Hartelijk dank voor al jullie reacties.

Catherine

Hier een foto van de bus in Bekegem. Het is een model brievenbus uit het gewone commerciële aanbod geschikt voor het ontvangen van (normaal formaat A4) pakjes met beveiligingsklap: pakje/post kunnen er niet worden uitgehaald via de klep. (Merknaam te vinden op de foto.)

Klein vandalisme heeft het logo al bewerkt. :-(

Beste Catherine,

Wij hebben sinds mei 2013 een buitenbus geplaatst. De keuze voor een buitenbus werd bepaald door twee overwegingen:

a/ de moeilijkheid om daar binnen het gebouw een plaats voor te vinden en b/ mogelijk vandalisme en brandgevaar (in Beerse hebben ze speciaal een sprinklerinstallatie moeten aanleggen).

De inleverbus is een groot succes! Er zit elke dag wel iets in en soms grenst dat aan de capaciteit (100 boeken).

Meestal rond de 30/40 materialen. 

Van vandalisme is nog geen sprake geweest, het enige incident was het aantreffen van een (leeg) plastic bierbekertje.

Geen schade.

Een duidelijke aanwinst voor de gebruikers!

Succes!

Kees Klavers

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden