Wij kregen onlangs iemand over de vloer die gebruik maakt van de app FidMe. Hierop kan je al je klantenkaarten zetten. De barcode wordt dan op de gsm gescand aan de kassa. Deze persoon had hier ook de barcode van zijn bibliotheekkaart op gezet.

Hebben jullie hier al ervaringen mee gehad? Aanvaarden jullie deze werkwijze? En kunnen jullie deze barcodes scannen? Bij ons ging dit enkel bij bepaalde soorten scanners.

Weergaven: 3830

Berichten in deze discussie

Ik gebruik dit zelf ook, maar niet in de bib omdat wij werken met eID.

Mijn ervaring is dat veel scanners last hebben met het helderheid van het scherm en daardoor de barcode niet kunnen lezen.

Sommige barcodescanners kunnen de barcode wel van een scherm lezen, andere niet. Het probleem is het volgende:

De barcodescanners zenden licht uit en ontvangen dit terug, Door onderbrekingen hierin krijgen ze een beeld van de barcode.

- Probleem 1: Op een scherm reflecteert het meeste licht gewoon op het glas van het scherm. de scanner ontvangt dus niet de barcode.

- Probleem 2 (in mindere mate)  is dat op een kleurenscherm zwart een samenstelling is van keuren. Voor ons oog lijkt het wel zwart, maar in detail niet.

Het lezen van een barcode op een scherm was voordien geen vereiste bij een aankoop van een barcodescanner. Nu wordt het stilaan wel een vereiste.

 

Na het uitpluizen van forums hierover heb ik zelf al mijn barcodes van klantekaarten ed. ingescand, in een tabel gezet en een aantal keren afgedrukt. Nu heb ik een klein papiertje met al mijn barcodes, 

Er is voor mij ook een privacy probleem met FidMe, in die zin dat de maker van de app heel wat persoonlijke gegevens over je kent en weet in welke winkels je koopt ,mss. ook hoe vaak,... Voor mij een reden om deze app niet te gebruiken, maar voor anderen is dit blijkbaar geen probleem...

Steven

BibRumst

 

Ik heb hier zelf al mee geëxperimenteerd, weliswaar niet met de app FidMe, maar met CardStar. Er zijn nogal wat dergelijke apps, het principe is altijd min of meer hetzelfde. In sommige apps kan je een fotografische scan van je bibkaart, klantenkaart enz. invoeren. In andere apps kan je de barcode eenmalig intypen in de app (het nummer dus, dat meestal onder de fysieke streepjescode staat).

Met beide methoden kan ik de reacties van Gunther en Steven bevestigen.

Volgens dit artikel zouden met camera uitgeruste barcodescanners o.a. het probleem van de reflectie moeten oplossen.

Goede vraag vind ik .

Bij punt 2: Is het voldoende je lidkaartnummer mee te delen of moet je daadwerkelijk je lidkaart kunnen tonen en laten scannen ?

1. Is een papieren of virtuele kopie van een lidkaart evenwaardig aan de lidkaart zelf ?

2..1 Dan kan een lener evengoed zijn naam noemen, hoewel dit natuurlijk langer duurt  dan een barcode scannen. 2.2 Of de lener kan zijn lidkaartnummer uit het hoofd leren (mijn echtgenote kent dit daadwerkelijk uit het hoofd)

2.3 Of ik gebruik een lenersnummer dat ik vind op 1 van de vele weggeworpen tickets die je ook dikwijls in uitgeleende boeken als bladwijzer terugvindt.

2.4 ik kopieer al de kaarten van het gezin op 1 A4 (A5 ) , nooit meer een kaart vergeten of verloren kaart .. :)

3. Zeggen jullie dus aan al je leners : maak kopiën  van je lidkaart en steek die in al je jassen en tassen , je hebt ze dan zeker altijd bij en en kan nooit hoeven te betalen voor het vervangen van een verloren kaart..?

Het lijkt er misschien wat over maar ik weet wel zeker dat  een fotokopie van je identiteitskaart of een kopie van je groene verzekeringsbewijs .. nooit aanvaard wordt.. Er zijn wellicht nog meer voorbeelden van lidkaarten, spaarkaarten, klantenkaarten en een kopie van een studentenkaart werkt ook niet denk ik..

Waarom doe je anders ook al die moeite om een mooie geplastificeerde lidkaart te maken..

En ja natuurlik kan je die meesa

Roger

de rest van mijn betoog blijft jullie bespaard , heb vergeten verzenden na laatste bewerking.

toch even laatste zin afmaken:

Een lidkaart van de bib kan meestal gemakkelijk nagemaakt worden tenzij je een droogstempel of inktstempel van de gemeente hebt gebruikt natuurlijk.

Het lijkt me net gebruiksvriendelijker om dit wel te aanvaarden. Hoe vaak zuchten mensen wel niet aan de balie dat ze te veel kaarten in hun portemonnee hebben? tot nu toe lukte het ons telkens om de barcode te scannen.

Ukkel is een kleine bibliotheek en daarom kennen wij de meeste mensen die hier komen. Namaken van bibliotheekkaarten zullen wij hier niet zo snel voor hebben. In onze context werkt deze app met andere woorden.

Groetjes,

Anneke

Hallo Sarah

Ik heb voor META eens een paar van die apps getest, en het resultaat kan je lezen op mijn blog: http://bibidee.blogspot.be/2013/11/de-kaartloze-bibliotheek.html 

Ook wij krijgen hier in de bib vragen, en we zouden dat met plezier willen toelaten, maar ons type scanners (en we hebben er drie verschillende) kunnen de schermen niet lezen. Het werkt dus technisch (nog) niet. Met de betaalautomaat hetzelfde, ook die scanner kan er niet mee overweg. Ook in winkels vang ik meestal bot, tot nu toe is het me enkel in de Colruyt gelukt.

 

Mvg

 

Ilse

Bij ons lukt dit niet om te scannen. Maar dan typen we gewoon haar naam of barcode manueel in.

Omdat wij net nieuwe barcode scanners willen aankopen vond ik:

The only types that can successfully read a barcode off a computer screen are CCD readers and camera based readers. CCD readers typically have difficulty reading barcodes off a normal glass tube computer monitor however they can easily read barcodes off an Active matrix or other flat panel display. (meer info op http://www.taltech.com/barcodesoftware/articles/reading_barcodes_di...)

Aangezien er geen smartphones met beeldbuizen zijn, lijkt me een CCD scanner prima.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden