Op 30 juni sluiten onze 4 uitleenposten de deuren. Over de voor- en nadelen ga ik het hier niet hebben want daarover hebben we al genoeg gediscussieerd :-)

Wel vind ik het belangrijk dat we alternatieven kunnen aanbieden. En om de vele klasbezoeken in onze uitleenposten op te vangen willen we alleszins starten met schoolpakketten. Bij deze wou ik eens horen of er bibliotheken zijn die een soort van procedure of handleiding hebben die we in Stekene kunnen gebruiken om zelf te beginnen met pakketten.

Alvast bedankt!

Weergaven: 518

Berichten in deze discussie

Dag Maarten,

ook in Aalst sloot er eind vorig jaar een bibliotheekpunt (we hebben er nu wel nog 6 over, dus bij ons geen gehele sluiting van alle filialen en punten). In allerijl startte ik toen het pilootproject 'boekenboxen' voor de twee getroffen scholen. In totaal gingen er 30 boekenboxen naar deze klassen.

Het project werd ondertussen gunstig geëvalueerd door de leerkrachten en een uitbreiding ervan werd deze week goedgekeurd door het collega. Vanaf september breid ik dit project uit naar de 3 deelgemeenten die geen punt of filiaal hebben en zullen we ongeveer 100 klassen bereiken.

Ik heb geen kant en klare handleiding voor jou, maar je kan me steeds contacteren voor meer info.

Ik heb wel een zelf opgesteld reglement voor de scholen (zie bijlage, is wel het reglement van het pilootproject) en misschien wel enkele antwoorden op praktische/financiële  vragen die je hebt.

Best via mail lieselot.uyttersprot@aalst.be of via telefoon 053 72 36 64

Groeten,

Lieselot

Bijlagen:

Dag Maarten,

Na de sluiting van 2 uitleenposten werd overgeschakeld naar boekenkisten. Per klas werden 5 boekenkisten gemaakt, (50 in het totaal), gevuld met een 40 tal boeken. Er worden nog extra pakketten aangemaakt ( ongeveer 15 boeken) rond thema's die dan mee worden uitgeleend naargelang het seizoen. Aan deze extra pakketten rond winter, Kerst, Sinterklaas, zomer, logeren, vakantie,...is nog werk.

De boekenkisten worden in grote plooiboxen aangemaakt en via een doorschuifsysteem aan de klassen uitgeleend. Na elk semester worden ze door de gemeente opgehaald, door ons ingescand en weer uitgeleend aan de volgende klas. Elk boek krijgt een processtatus: boekenkist (niet reserveerbaar door gewone lezer), kleine sticker met een kistje, en een annotatie in welke kist ze thuishoren. De thema's worden er na een semester uitgehaald en boeken van het nieuwe thema bijgevoegd. 

Momenteel bedienen we met onze bakken 3 scholen die hiervoor hebben ingetekend. Indien er vraag is naar meer boeken, of een extra onderwerp worden deze boeken uit onze collectie genomen en in de kist bijgevoegd. 
Het is een intensief systeem maar we hebben nu een half werkjaar achter de rug en merken dat er wel wat routine in komt. Nu nog aanvullen met thema's en dan is het helemaal compleet. 

Groetjes en nog succes!

Annemie Vercammen, bib ASSE

In Ham is de traditie van boekenkoffers voor scholen erg geëvolueerd. Voor ik hier werkte kreeg elke klas die buiten het bereik van de bibliotheek lag 3 keer per jaar een boekenkoffer. In elke boekenkoffer staken 30 boeken. Ik ondervond dat daar heel wat personeelsuren in werden gestoken: boekenkoffer samenstellen begin schooljaar, wegbrengen naar de klassen, voor de kerstvakantie weer ophalen, tijdens de kerstvakantie nieuwe samenstellen, na de kerstvakantie weer wegbrengen, voor de paasvakantie weer ophalen, tijdens de paasvakantie nieuwe samenstellen, na de paasvakantie weer wegbrengen, in juni weer ophalen...

Bovendien kregen we van sommige leerkrachten de opmerking dat de boeken die het bibpersoneel uitzocht niet altijd pasten bij hun klas.

Ik ben dan begonnen met het bezorgen van 1 boekenkoffer per klas in september, maar met de afspraak dat de leerkrachten ze zo vaak als ze willen mogen komen omruilen in de bib. Eerst stonden scholen daar sceptisch tegenover (ze vreesden vooral dat we het aanbod voor scholen wilden afbouwen), maar na een vergadering met leerkrachten waren ze wel mee.

Het resultaat? Heel wat goede leerkrachten komen hun boeken heel regelmatig omruilen. En die doen dat graag. Zelfs veel meer dan 3 keer per jaar. Bij het ruilen kiezen ze zelf in onze collectie welke boeken ze willen meenemen. Wat die klassen betreft is er een geweldige vooruitgang ten opzichte van ons vroegere systeem.

Maar dat er ook leerkrachten zijn die het nu een heel schooljaar met een en dezelfde boekenkoffer doen, moet ik je waarschijnlijk ook niet vertellen. (zucht)

Hoe dan ook, ik blijf het iets moeilijks vinden, die boekenkoffers. Er gaat toch niets boven echt bibliotheekbezoek.

Maarten,

Toen de filialen hier in Westerlo gesloten werden, zo'n 10 jaar geleden, zijn we gestart met het aanbieden van klaspakketten en uitgewerkte pakketten van de Rode Draad aan scholen die verder van het centrum liggen. In het begin van het schooljaar stuurden we een vragenlijst door naar de scholen die elke geïnteresseerde leerkracht kon invullen met gevraagde thema's of AVI-niveaus. Twee medewerkers zorgen al die jaren voor een up to date aanbod van prentenboeken en jeugdboeken (NF en F) in ons magazijn en verdeelden de pakketten (1 curverbox per klas). Ook zorgden we zelf voor het vervoer van de pakketten, 3 of 4x per jaar. Veel werk, inderdaad! Volgend jaar pakken we het anders aan en krijgen de kleuterklassen nog pakketten op basis van een verlanglijst, maar kunnen de andere leerkrachten zelf een pakket komen samenstellen in ons magazijn. Als ook volgend jaar het nieuwe zwembad klaar is, vlakbij de bib, hopen we de pakketten mee te kunnen geven met de bus. 

Als je vragen hebt, kan mijn collega Lut je zeker verderhelpen: lut.van.hoof@bibwesterlo.be. Reglement en voorbeeld vna een vragenlijst voeg ik ook toe.

Succes!

Kristien

Educatief medewerker Westerlo

Bijlagen:

Dat is nog eens een goed idee: een zwembad bouwen naast je bib!  ;-)

Maar dan zou ik wel geen koffers meegeven, maar de klassen gewoon na het zwembezoek naar de bib laten komen. Ze zijn er toch!
 
Kristien Verboven zei:

Maarten,

Toen de filialen hier in Westerlo gesloten werden, zo'n 10 jaar geleden, zijn we gestart met het aanbieden van klaspakketten en uitgewerkte pakketten van de Rode Draad aan scholen die verder van het centrum liggen. In het begin van het schooljaar stuurden we een vragenlijst door naar de scholen die elke geïnteresseerde leerkracht kon invullen met gevraagde thema's of AVI-niveaus. Twee medewerkers zorgen al die jaren voor een up to date aanbod van prentenboeken en jeugdboeken (NF en F) in ons magazijn en verdeelden de pakketten (1 curverbox per klas). Ook zorgden we zelf voor het vervoer van de pakketten, 3 of 4x per jaar. Veel werk, inderdaad! Volgend jaar pakken we het anders aan en krijgen de kleuterklassen nog pakketten op basis van een verlanglijst, maar kunnen de andere leerkrachten zelf een pakket komen samenstellen in ons magazijn. Als ook volgend jaar het nieuwe zwembad klaar is, vlakbij de bib, hopen we de pakketten mee te kunnen geven met de bus. 

Als je vragen hebt, kan mijn collega Lut je zeker verderhelpen: lut.van.hoof@bibwesterlo.be. Reglement en voorbeeld vna een vragenlijst voeg ik ook toe.

Succes!

Kristien

Educatief medewerker Westerlo

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden