Collega's,

Zijn er al gemeentebesturen die er over nadenken om de evaluatiegesprekken en de daaraan gekoppelde evaluaties NIET meer te laten plaatsvinden. Wegens niet efficiënt.

Vriendelijke groeten

Jan Bib

Harelbeke

Weergaven: 1350

Berichten in deze discussie

Integendeel, hier in Hoeilaart hebben ze beslist om de evaluaties voortaan jaarlijks te laten plaatsvinden in plaats van tweejaarlijks.

En mogen jullie uitmuntend geven ?  Wij niet, wegens te duur.

En mogen jullie onvoldoende geven ?  Wij niet, onze secretaris wil dit niet...

 

Waarom steken we er dan al die tijd in, geef dan gewoon goed aan iedereen.

Evaluaties schieten inderdaad nogal hun doel voorbij als ze niet objectief uitgevoerd mogen worden. 

En al zeker als de evaluatieformulieren die als basis dienen, op niets trekken!

Persoonlijk vind ik dat evaluatie- (en functionerings)gesprekken wel degelijk nuttige tools zijn. Op voorwaarde natuurlijk dat geëvalueerde en evaluator ze ernstig nemen en ze niet als louter administratieve verplichtingen beschouwen.

Ik volg Patrick (@Patrick, we gaan toch eens een meningsverschil moeten zoeken ;-) ) : evaluatie- (en functionerings)gesprekken zijn gewoonweg een noodzaak om het beste uit uw medewerkers te halen. Voorwaarden zijn natuurlijk objectiviteit en een goede ondersteuning door professionals (personeelsdienst), door het leveren van sjablonen, handleidingen, opleiding, ... . Voor kleine gemeentebesturen is dit nog vrij nieuwe materie en dan wordt er wel eens uit de bocht gegaan. Ik zou echter niet graag werken voor een organisatie met een slecht beleid op vlak van functioneren en evaluatie en ik zou balen, als burger, indien de medewerkers van de gemeente niet worden opgevolgd. 

Maar ook hier kunnen de bibliotheken zorgen, mits trail and error, voor een "good practice" voor de hele gemeente. Met een goed boek over het onderwerp en de expertise van collega's kom je al ver ;-) 

Collega's,

Uiteraard is het zo dat evaluaties en functioneringsgesprekken een hulp zouden moeten zijn tot het verbeteren van medewerkers enz. Maar dat heb ik tot nu toe niet mogen ervaren? En wat indien er allerhande machinaties in werking treden die dat allemaal beletten? En wat indien we zelf geëvalueerd worden door personen die het zelf niet te nauw nemen met de objectiviteit en eerder aansturen om rekeningen te vereffenen (om de eigen  onbekwaamheid te verdoezelen)? Weten jullie ook dat er inmiddels een professor aan de Vlerickschool is die de evaluaties een zinloze bedoening vindt en een alternatief aanbiedt? 

Het is in die managerwereld toch ook veel schone schijn. Zoveel jaren geleden hadden we de functieprofielen en functiebeschrijvingen. Nu spreken ze van competenties. Oude wijn in nieuwe zakken natuurlijk, maar ondertussen rinkelt de kassa... 

Vier jaar geleden was Ernst & Young hier nog aan de slag. Een bom geld om een matige organisatie weer op te krikken. Wat is de toestand vandaag: een managementteam met een matige organisatie (3,23 op de schaal van Richter na 60 vragen te hebben beantwoord op basis van een handboek van het VVSG) en dat na een investering van vele honderdduizenden euro's!!!

En wat met de performantiemetingen?

En wat met het benchmarken in deze tijden van besparingen?

Vriendelijke groeten

Jan Bib

Competenties zijn ook passé, nu is het "talentontwikkeling" dat in de mode is. 

maar als je door het jargon, de hypes en de sjablonen heen prikt, krijg je toch een goede basis om je medewerkers aan te sturen en zich te laten ontwikkelen ifv van de visie van de bibliotheek. 

Een interessante, leuke en lekker anarchisitsche lezing van Jef Staes over dit onderwerp : 

http://www.youtube.com/watch?v=qWGLHQxhnws&feature=youtu.be

En wat met continuë, permanente bijsturing/bijschaving ?  Als er iets hapert, dan zeg ik dat meteen, niet na een jaar op een officieel evaluatiegesprek, anders ben ikzelf ook niet goed bezig, toch ?

Uiteraard is dagelijkse feedback nodig. Maar ik ondervind toch dat jaarlijks echt tijd vrijmaken voor een goed voorbereid gesprek (hetzij een functionerings- of evaluatiegesprek) nuttig is, én geapprecieerd wordt, én stimulerend werkt. 

De formulieren die we hiervoor ter beschikking hebben, zijn voor mij een leidraad, maar ik focus me vooral op het gesprek zelf.

Ach Jan,

En na talentontwikkeling komt educatief groeiproces.

Straks zijn we allemaal passé, nationaal erfgoed.

Inderdaad, als je door alle jargon, hypes en sjablonen heen prikt, dan rest alleen nog de drive en de creativiteit van elke medewerker. En dat is karakterieel en niet te ontwikkelen (mijn vaststelling). Je hebt slimme universitairen die hun talent zitten te verdoen en je hebt naarstige werkbijen met een diploma hoger secundair die misschien minder slim zijn, maar wel een stevige werkkracht tentoon spreiden. En dat zal niet veranderen met een evaluatie hier of daar. "Voldoende" is dan misschien niet "zeer goed", het is geen reden om iemand verder op te jutten.

Let wel: ik spreek als werknemer van een openbaar bestuur en niet als werknemer in de privé-sector.

Groeten

Jan Bib

Beste Jan,

Hier zijn er nooit evaluatiegesprekken geweest en in het nieuwe gemeentelijk beleidsplan werd er ook bewust gekozen om geen evaluaties in te voeren wegens te tijdrovend. De opvolging van de medewerkers gebeurt op een informele manier en het ontbreken van evaluaties heeft volgens mij geen nadelige invloed op onze werking. Of dergelijke evaluaties al dan niet nut hebben, laat ik even in het midden. Wat ik misschien wel wat jammer vind, is dat er op deze manier geen formeel moment bestaat voor de medewerkers om de eigen ambities of carrière bekommernissen met een leidinggevende te bespreken. 

Groeten uit Moerbeke

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden