Hallo allen,

Het laatste jaar werden er heel wat voorleesfilmpjes verspreid door heel wat bibliotheken. Ook wij hebben binnen de bib een project lopen 'Boek in Beeld' waarbij we een opname doen van het voorlezen van een boek op een verrassende locatie(door personeel of vrijwilligers). Ook de prenten worden ingescand en gemonteerd bij het voorlezen van het verhaal.

We zouden de filmpjes beschikbaar willen stellen via website.

We botsen soms op de toestemming van uitgeverijen om aan de slag te gaan. Is het echt nodig om die toestemming te hebben ifv auteursrecht? Hoe doen jullie dat? Vragen jullie voorafgaandelijk toestemming aan uitgeverijen om opnames te doen van het voorlezen van het boek/ de prenten te tonen in een filmpje?

Groeten,

Liesbet

Weergaven: 307

Berichten in deze discussie

Dag Liesbet,

We hebben al een aantal filmpjes online gezet, zowel op de website als op sociale media. Ik heb vooraf toestemming gevraagd aan de auteurs. Als ze me doorverwezen naar illustratoren en uitgevers heb ik de vraag opnieuw gesteld. Een aantal van de auteurs geeft vlot toestemming en juicht het zelfs toe of helpt zelfs actief mee. Een andere groep is eerder weigerachtig of verwijst door naar de uitgeverij en als ik daarbij terecht kwam, kreeg ik meestal geen toestemming.

Groeten,

Ingrid

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden