Hoe pakken jullie het probleem aan van het vervangen van een verloren jeugdboek dat niet meer verkrijgbaar is in de handel?
Tot hiertoe stellen wij dan enkele alternatieve titels voor die mogen aangekocht worden. Maar omdat dit zeer omslachtig is, zowel voor de bib als voor de lener, zijn wij op zoek naar een efficiëntere manier van werken. Alle tips zijn welkom.

Weergaven: 186

Berichten in deze discussie

Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat je de (her)aanschaf van een verloren boek aan de klant overlaat. Tenslotte is het de bibliotheek die beslist over de collectie. Volgens mij is het dan ook beter om de klant het verloren (of beschadigde) boek met een geldsom te laten vergoeden. Dit is niet alleen efficiënter, maar de bibliotheek beslist dan zelf wat ze met het geld doet. Dat kan de heraanschaf zijn van precies dezelfde titel (als die nog relevant én nog verkrijgbaar is), maar evengoed kan een heel andere titel worden aangeschaft.

Ik weet dat er bibliotheken zijn die de nieuwprijs van een verloren boek aanrekenen, verhoogd met een adminstratieve kost, maar er zijn ook bibliotheken die een gereduceerde vergoeding aanrekenen in functie van hoe recent een boek bijvoorbeeld is. Sommige bibliotheeksystemen laten zelfs toe om automatisch deze vergoeding te laten berekenen in functie van de leeftijd (jaar van uitgave, of van aanschaf, dat weet ik niet precies).

In de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek wordt de nieuwprijs van het boek aangerekend, inclusief een forfaitaire administratiekost. Bij een beschadigd werk mag de klant het beschadigde werk dan wel zelf houden (het wordt dus afgevoerd).

Bedankt voor je antwoord.

Toch nog een opmerking: bij ons stelt zich juist het probleem dat we bij  het innen van geld dat geld integraal moeten overhevelen naar de dienst financieën van de stad en wij niet vrij kunnen beschikken over dat geld. Vandaar dat we kiezen om de materialen te recupereren.

Patrick Vanhoucke zei:

Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat je de (her)aanschaf van een verloren boek aan de klant overlaat. Tenslotte is het de bibliotheek die beslist over de collectie. Volgens mij is het dan ook beter om de klant het verloren (of beschadigde) boek met een geldsom te laten vergoeden. Dit is niet alleen efficiënter, maar de bibliotheek beslist dan zelf wat ze met het geld doet. Dat kan de heraanschaf zijn van precies dezelfde titel (als die nog relevant én nog verkrijgbaar is), maar evengoed kan een heel andere titel worden aangeschaft.

Ik weet dat er bibliotheken zijn die de nieuwprijs van een verloren boek aanrekenen, verhoogd met een adminstratieve kost, maar er zijn ook bibliotheken die een gereduceerde vergoeding aanrekenen in functie van hoe recent een boek bijvoorbeeld is. Sommige bibliotheeksystemen laten zelfs toe om automatisch deze vergoeding te laten berekenen in functie van de leeftijd (jaar van uitgave, of van aanschaf, dat weet ik niet precies).

In de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek wordt de nieuwprijs van het boek aangerekend, inclusief een forfaitaire administratiekost. Bij een beschadigd werk mag de klant het beschadigde werk dan wel zelf houden (het wordt dus afgevoerd).

 

Geld dat we in de biliotheek ontvangen (telaatgeld, schade, leengeld....) maken we ook over aan de stad (dienst financiën). Dus dat gebruiken we ook niet rechtstreeks voor het vervangen van een beschadigd boek. Daarvoor gebruiken we onze jaarlijkse vaste bedragen voor aankoop van materialen.

 

Boeken die niet meer verkrijgbaar zijn, worden sowieso niet vervangen. Hoofdzaak is dat de lener een vergoeding betaalt. Bij ons is dat de kostprijs (aankoopprijs die in onze catalogus staat) + 20%

Voor kostbare werken rekenen we een aparte toeslag aan (staat zo in ons bibliotheekreglement), maar dit hebben we gelukkig nog niet  moeten toepassen.


 

Bij ons (Bibliotheek Halle) vergoedt de klant zijn verloren/beschadigd materiaal met een geschenkbon van een lokale boek- of cd-handelaar. Deze kadocheque moet dan de waarde van de aankoopprijs + €2 verwerkingskosten zijn. Simpel en effectief.

Vriendelijke groet,

Melissa 

In De Panne betaalt de lener de nieuwprijs + adm. kost van 1.25 per boek.

dit bedrag wordt integraal gestort aan de fin. dienst en geboekt in VubisSmart. Via de catalogus kan de lener trouwens een overzicht opvragen van hetgeen hij in het verleden reeds heeft betaald. Het lijkt me dan ook logisch dat ze daar kunnen zien dat ze een boek hebben moeten vergoeden en dat we het op een correcte manier hebben geïnd en ingeschreven.

RSS

© 2018   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden