Hallo

 

We kregen een formulier van Reprobel om te betalen voor kopieën uit auteursrechtelijk beschermde werken.
Er worden 2860 fotokopieën gerekend per VTE aan de prijs van € 0,054.

Kregen jullie ook zo’n brief?  Volgens mij zijn dat toch veel meer kopieën dan er vandaag de dag nog genomen worden uit boeken.


Maar hoe bewijzen we dat we niet zoveel kopieën uit boeken nemen?

mvg,

Weergaven: 1322

Berichten in deze discussie

Beste Isabel,

De eenheidsprijs is bijna een verviervoudiging t.o.v. van vorig jaar waardoor wij op basis van 5,5 VTE ca. 870€ zouden moeten betalen voor een absurd hoog aantal kopieën, nl  meer dan 15.000. Daarom gaan wij gebruik maken van één van de twee andere opties, nl. een schatting van het percentage kopieën van beschermde werken t.o.v. het totale aantal kopieën, online in te vullen op hun website. Mijn ruime schatting is dat er voor heel 2017 maximum 100 keer een kopie uit een beschermd werk is genomen; ik zal dat verrekenen naar een percentage en dat zo invullen. Ongetwijfeld zullen ze hier tegen protesteren maar het is dan aan Reprobel om te bewijzen dat deze schatting te laag is. Ook onze scholengemeenschap heeft een gelijkaardig standpunt ingenomen.

Vriendelijke groeten,

Annemie Schroyens

Bibliotheek Stabroek

Bedankt voor de info.  Het ziet er naar uit dat Reprobel voor elke bibliotheek het cijfer van 2860 kopies uit beschermde werken per vte hanteert.  Ik dacht eerst dat ze een hoge tellerstand van onze printer/copier uit het verleden hadden overgenomen...

Ik zou wel eens willen weten welk "percentage uit beschermde bron" Reprobel voor de prints en kopies in onze sector gebruikt, om tot deze onrealistische overschatting te kunnen komen.

Ook wij zouden op basis van de voorgestelde overeenkomst 3 keer zoveel moeten betalen als de vorige jaren.

Groeten van Tim

Bib Londerzeel

Zelfde verhaal bij ons (x4).

Onze financiële dienst heeft hiervoor contact opgenomen met Reprobel.

De gewijzigde tarieven zijn er gekomen op basis van een studie uit 2016. Het zou de bedoeling zijn dat de VVSG volgend jaar de tarieven met Reprobel opnieuw zou onderhandelen. Het vorige contract dat wij hadden, liep 10 jaar.

Blijkbaar zijn er nu ook kosten in het nieuwe tarief inbegrepen, die vroeger via de huur van de kopiemachines verrekend werden.

Ook wij menen dat het aantal kopies dat nu aangerekend wordt, een zeer zware overschatting is.

Collega's,

Volgens informatie van het Samenwerkingsverband Auteursrecht & Samenleving loont het zeker de moeite om contact op te nemen met Reprobel als je van oordeel bent dat het aantal opgegeven kopieën op de factuur niet correspondeert met de reële aantallen. Blijkbaar zal Reprobel dan een medewerker langs sturen om dit te verifiëren en tot een gezamenlijk akkoord te komen. 

Het klopt wel dat de vergoeding per kopie aanzienlijk gestegen is. 

We nemen contact op met de VVSG om te informeren naar gepland overleg.

groeten,

bruno

Collega's,

In afwachting van de uitkomst van het overleg ben ik alvast voor Stabroek (18.000 inw.) tot de volgende berekening gekomen: de uitleensoftware geeft aan dat er voor 2017 slechts 3577 kopieën aangerekend werden. De teller op de kopieermachine geeft aan dat 32% prints zijn. (Aangezien het personeel wel in de publieksruimte kopieert _maar nooit uit boeken_ en documenten alleen print in de personeelsruimte, zal het percentage prints voor het publiek veel hoger liggen, maar dat is dus niet te bewijzen.) De resterende 2432 echte kopieën betreffen voornamelijk eigen documenten zoals scripties. Voor de zeldzame keer dat er een boek aan te pas komt, wil ik het aantal kopieën naar boven afronden tot 100 op jaarbasis.

mvg,

Annemie

Nog even een update: we hebben zopas na heel lang wachten een factuur gekregen van Reprobel voor 2017: 30,04 euro, oftewel 511,56 kopieën uit beschermde werken.

Een heel ander en al wat meer realistisch verhaal dan de 15000 stuks die ze ons aanvankelijk dachten aan te rekenen aan ca. 850 euro!

Vanuit onze gemeente werden voor alle betrokken diensten geraamde aantallen doorgegeven. 

Zijn er bibliotheken waar de oorspronkelijke onrealistische (mega)factuur wel gepasseerd is?

Groeten van Tim
Bib Londerzeel

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden