Zijn er bibliotheken die in het verleden kinderen of jongeren hebben betrokken bij de plannen voor een nieuwe bib? Door bv. vooraf een bevraging te doen in de klas of individueel...
Ging dit via een bureau of hebben jullie dit zelf georganiseerd? En bleek dit uiteindelijk bruikbaar om de nieuwe bib in te richten?

Alvast bedankt.

Sarah Van Steen
Bibliotheek Zoersel

Weergaven: 253

Berichten in deze discussie

Beste collega

De nieuwe bib van Veurne dateert ondertussen al van 2008.

We hebben bij de start van de planning de kinderen van de lagere school betrokken via een project kinderparticipatie. Ik herinner mij vaag dat Kind en Samenleving daarbij betrokken was, aangetrokken via de jeugddienst van Veurne. Concreet was er een opdracht die via de scholen verspreid werd. Aan de voorkant van het blad mochten de kinderen de jeugdbib van hun dromen tekenen; aan de achterkant een aantal concrete vragen beantwoorden.

Het resultaat bevestigde ons standpunt dat de jeugdhoek niet zo strak mocht zijn als de rest van de bib, een andere opstelling van de rekken moest hebben, speels elementen bevatten enz. Daarmee hebben wij toch grotendeels de discussie / het gevecht met het architectenbureau gewonnen :-).

Mvg

Karlien

Ik ben vorig jaar naar alle middelbare scholen geweest die een leerlingenraad hadden. 
Daar had ik wat algemene vragen over de bib/ de frequentie dat zij zelf komen/de redenen van bezoek/.... 
Ook wat ze graag zouden willen doen in een bibliotheek/wat er nu goed/mis gaat/waar we op moeten letten als we verbouwen/de bib herinrichten. 

Ik heb dan ook aan een aantal enthousiaste leerkrachten enquêtes (met een max. 8 vragen) meegegeven en gevraagd of ze deze met hun klas wouden invullen. Klassikaal of individueel, dat maakte niet zo veel uit. Als ik maar feedback had. 

Collega,

Met het oog op onze nieuwe bibliotheek heeft een architect van de UA dit voorjaar in het kader van haar doctoraat een onderzoek gedaan bij kinderen naar hun wensen voor de inrichting van de jeugdafdeling. De resultaten van haar onderzoek vind je op https://drive.google.com/file/d/16A0jqj783Td7Eq2iMmqRfYbdC7ZK5tYZ/view. In META van september zal ook een kort verslag van haar onderzoek verschijnen van mijn hand.

Paul, bib Geraardsbergen

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden