Hallo,

Wij kregen de vraag van een collega-bib wat de accountgegevens zijn in Mijn Bibliotheek (dus bij ons geregistreerde lenersnummer en geboortedatum van de betreffende bib), om op die manier hun geleende werk bij ons te verlengen voor hun lener. 

We twijfelen even of we hier mee gaan beginnen: we zijn voorstander van automatisering, maar op die manier verliezen we wel wat meer controle over het materiaal dat we uitlenen. Het zou in ons geval dan 8 weken (of wat langer met post bij gerekend) 'weg' zijn. 

We kunnen uiteraard vooraf al hiermee rekening houden, bv nog meer op toezien dat we geen té recente werken uit onze collectie halen voor een tijdje. 

Onze vraag is momenteel: zijn er al veel bibs die op deze manier werken: IBL-verlengingen bij ander bibliotheken doen via Mijn Bibliotheek ipv een telefoontje of mailtje naar de betreffende bib.

Benieuwd naar de reacties! 

Silke

Bib Ninove 

Weergaven: 473

Berichten in deze discussie

Dag Silke,

wij (bibliotheek Bornem) werken níet met mijn-bibliotheek voor de ibl: we geven op voorhand sowieso al een langere leentermijn om de verzendtermijnen heen en terug te overbruggen (8 weken voor materialen die onze eigen leners 3 weken mogen houden (boeken, strips, cd's...), en 4 weken voor materialen die onze eigen leners 2 weken mogen houden (speelfilms, series en docu's).
Voor wat betreft recente materialen: die gaan bij ons óók voor ibl de deur uit, in zoverre dat er geen onmiddellijke expliciete vraag van onze eigen leden naar de titel in kwestie is (bv aankoopsuggesties, waar wij veel mee werken ter uitbreiding van onze collecties). Een telefoontje naar de leverende bib duurt niet langer dan in te loggen op de website denk ik... (wel met dat verschil dat de ibl-medewerker op het moment van het bellen misschien niet aanwezig is). Maar we maken het ook regelmatig mee dat onze werken langer weg blijven, ook omdat de aanvrager (lener) ze vaak niet meteen komen ophalen in de vragende bib. We weten dat dat er nu eenmaal bij hoort... Via mijn-bibliotheek laten verlengen zou ik niet aanraden, omdat op die manier de controle inderdaad een stuk verloren gaat: eigen leners willen niet altijd reserveren, maar verkiezen vaak "af te wachten of het er volgende keer wél zal zijn". Maar als externe bibs op eigen houtje kunnen verlengen, blijft een materiaal op die manier misschien 3 maanden weg, en dat is ook niet fair tegenover onze eigen leners die nooit zo lang krijgen !
We zijn vrij soepel voor het uitlenen van al onze materialen, maar de controle uit handen geven zou ik echt niet doen... !

Mvg,

IJe Raaijmakers,
Bib-Bornem

Dag Silke

In Menen (en met ons ongeveer de helft van de West-Vlaamse bibs) werken we al jaren met verlenging via Mijn bib. Werkt vlot, tot nu toe geen problemen gemerkt.

Mvg

Koen Provost

Bib Menen

Haa, dag Lisa! Bedankt voor de feedback! Er zal hier nog wat over gediscussieerd worden, ongetwijfeld ;) 

Lisa Kesteloot zei:

Hey Silke ;-)

Wij (bibliotheek Meulebeke) werken zo. Wij vinden dit een goeie service naar onze collega-bibliotheken toe. Natuurlijk lenen wij geen recente werken uit aan andere bibliotheken, de eigen leners krijgen hierop voorrang (zoals in de meeste bibliotheken waarschijnlijk).

Zelf vind ik het ook handig dat wij bij andere bibliotheken online kunnen verlengen. Dit gaat sneller dan het telefoonnummer opzoeken en bellen of mailen. Je ziet ook onmiddellijk de nieuwe vervaldatum, je kan het materiaal dus verlengen terwijl de lener eventueel nog aan de balie staat.

Groetjes

Lisa (uw ex-klasgenootje uit de bibschool)

Bib Meulebeke

Dag IJe, ook voor jouw argumenten valt iets te zeggen. Bedankt voor je feedback, ik gooi het hier op tafel!

IJe Raaijmakers zei:

Dag Silke,

wij (bibliotheek Bornem) werken níet met mijn-bibliotheek voor de ibl: we geven op voorhand sowieso al een langere leentermijn om de verzendtermijnen heen en terug te overbruggen (8 weken voor materialen die onze eigen leners 3 weken mogen houden (boeken, strips, cd's...), en 4 weken voor materialen die onze eigen leners 2 weken mogen houden (speelfilms, series en docu's).
Voor wat betreft recente materialen: die gaan bij ons óók voor ibl de deur uit, in zoverre dat er geen onmiddellijke expliciete vraag van onze eigen leden naar de titel in kwestie is (bv aankoopsuggesties, waar wij veel mee werken ter uitbreiding van onze collecties). Een telefoontje naar de leverende bib duurt niet langer dan in te loggen op de website denk ik... (wel met dat verschil dat de ibl-medewerker op het moment van het bellen misschien niet aanwezig is). Maar we maken het ook regelmatig mee dat onze werken langer weg blijven, ook omdat de aanvrager (lener) ze vaak niet meteen komen ophalen in de vragende bib. We weten dat dat er nu eenmaal bij hoort... Via mijn-bibliotheek laten verlengen zou ik niet aanraden, omdat op die manier de controle inderdaad een stuk verloren gaat: eigen leners willen niet altijd reserveren, maar verkiezen vaak "af te wachten of het er volgende keer wél zal zijn". Maar als externe bibs op eigen houtje kunnen verlengen, blijft een materiaal op die manier misschien 3 maanden weg, en dat is ook niet fair tegenover onze eigen leners die nooit zo lang krijgen !
We zijn vrij soepel voor het uitlenen van al onze materialen, maar de controle uit handen geven zou ik echt niet doen... !

Mvg,

IJe Raaijmakers,
Bib-Bornem

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden