Goedemiddag,

Vraag: zijn er bibliotheken die zoals wij een vrijwilligersbegeleider hebben? Hoe evalueren jullie de actieve vrijwilligers? Wij zetten vrijwilligers in bij losse activiteiten en als daarbij iets fout zou lopen, spreken we hier wel over in een formeel gesprek. Daarnaast werken we op structurele basis met vrijwilligers voor 1. bib aan huis en 2. wegzetten in een filiaal 3. voorlezen

Voor project 1 en 3 heb ik collega's die zich het project aantrekken en ben ik enkel het doorgeefluik van informatie (ik doe intakegesprek en sluis door) Voor project 2 doe ik zelf de opvolging maar concreet heb ik nog geen formele evaluaties gehouden, enkel een intervisiemoment waarop iedereen samenkwam voor een stuk taart en een tas koffie. Op dat moment bespraken we een beetje de werkzaamheden bij iedereen en de moeilijkheden waar iemand misschien op botste.

Hoe verloopt de verdere begeleiding bij jullie?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen

Bibgroetjes

Elke De Geyndt

Utopia Aalst

Weergaven: 316

Berichten in deze discussie

Wij hebben maar 2 vrijwilligers, dat is natuurlijk makkelijker.  Geen formele gesprekken, enkel constante begeleiding en evaluatie op ieder (praktisch) moment...

Goedemiddag,

Ook bib Beveren heeft heel wat vrijwilligers, zoals voorlezers in WZC(4 jaar), voorlezers voor het voorleesuurtje 4 - 8 jaar , begeleidiers van de Coderdojo(computer), begeleiders van Kinder en Jeugdjury.

Bij de vrijwilligers voor het voorlezen, een 18 actieve voorlezers  in WZC hebben wij een gelijkaardige procedure, een intakegesprek in de Bib met een vaste vragenlijst en voorwaarden. Daarna sturen we de info door naar het WZC dat ze gekozen hebben (We werken momenteel met 6 WZC vanaf september met 7).  Het WZC neemt verder met hen contact op.

We hebben een boekje in elk WZC waar de vrijwilligers alles in kwijt kunnen, zoals wat er goed ging en wat er beter kon.

We komen jaarlijks met de animatoren samen in Bib om het voorlezen en voorlezers te evalueren, en tot hier toe hebben we enkele keren moeten ingrijpen omdat de verwachtigen die we hadden niet konden ingelost worden. Dit is al 2 keer nodig geweest.

Enkele kandidaat vrijwilligers heb ik  niet kunnen laten starten, wel altijd met overleg met het WZC, omdat de mensen van goede wil niet altijd bekwaam waren of hun mentale gezondheidstoestand niet ok was.

In de meeste WZC komen de animatoren samen met hun vrijwilligers om te evalueren wat beter kan. Eenmaal per jaar komen de vrijwilligers samen in de Bib waar ze dan de positieve en negatieve ervaringen delen met elkaar. Altijd zeer interessant.

Op 4 oktober  om 20 u in Bib Beveren hebben wij een nieuwe aanwerving voorzien, omdat er na verloop van tijd toch altijd  vrijwilligers afhaken, vooral door gezondheidsproblemen, of veranderde gezinssituatie.

We proberen de nieuwe vrijwilligers ook een cursus aan te bieden, en indien ze willen kunnen ze ook eerst eens een meeluisteruurtje meepakken. Ze weten dat ze met al hun vragen terecht kunnen in de Bib, en/of het WZC.

Voor de voorleesuurtjes hebben we 4 vaste voorlezers en dat zijn alle 4 geboren voorlezers en vertellers en daar hebben we geen extra begeleiding voor nodig.

De andere vrijwilligers hebben andere bibcollega's als verantwoordelijke. Maar ook zij krijgen steeds een evaluatie.

Hopelijk heb je iets kunnen opsteken van onze ervaringen. Nog veel succes!

Bibgroetjes uit Beveren van Vera Reyns

Beste

Wij evalueren enkel de vrijwilligers die een onkostenvergoeding ontvangen per uur vrijwilligerswerk. Dit op vraag van de personeelsdienst en volgens een vaste formule. De andere vrijwilligers (voorlezen, knutselen, leesclub kinderen) worden niet geëvalueerd, toch niet formeel.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden