Dag collega’s

Ik wou bij andere bibs even polsen of dit een herkenbaar verhaal is:

Een lener vroeg via mail om haar materialen te verlengen, omdat dat bij haar niet meer lukte. Na verder onderzoek kwamen we tot de vaststelling dat deze lener al verschillende materialen, enkele jaren in haar bezit heeft. Ze leent ze uit, levert ze terug in, en leent ze dan meteen weer terug uit (af en toe is er een telefonische verlenging geweest).

Ter illustratie, ze heeft een boek sinds april '17, twee boeken sinds respectievelijk januari en september '18,  en nog twee boeken sinds september '19. Eén ervan is zelfs nooit in handen van een andere lener geweest, dat was een aankoopsuggestie van haar en ze is tot nu toe de enige lener.

Wij vinden dit zelf nogal een vreemde situatie, maar het meest bizarre is dat we eigenlijk geen been hebben om op te staan, dit is puur een gevolg van de mogelijkheden van de zelfuitleen, zij doet op zich niets verkeerd.

Herkenbaar? Ik zie zelf niet meteen hoe we via één of andere bepaling in ons reglement kunnen voorkomen dat een lener een privécollectie verzamelt met boeken van de bib (en of dat überhaupt zinvol is), maar misschien heeft iemand van u wel een gouden tip, waarvoor dank!

vriendelijke groet

Ingrid Van Erwegen

Bib Geel

Weergaven: 403

Berichten in deze discussie

Misschien de werken gewoon laten reserveren door een 'andere lener'? Dan heeft de reservatie voorrang en heb je wel een been om op te staan om die werken al dan niet tijdelijk in te houden.

Ingrid,

ik denk dat je in elke bibliotheek wel één of meerdere dergelijke leners hebt. Dus, voel je niet extra schuldig of ongemakkelijk.

Ik heb ook enkele dergelijke leners en af en toe spreek ik die dan aan met de verklaring dat we willen dat de boeken voor iedereen beschikbaar zijn, .....

Je kunt natuurlijk ook de boeken reserveren op naam van de bibliotheek zodat ze ze wel moet afgeven aan de balie maar in feite is dat een foefel-oplossing waarbij het probleem niet wordt aangepakt.

Ik denk dus dat je best die persoon eens persoonlijk aanspreekt.

+ Wettelijk doet ze niks verkeerd, oké, maar het past toch niet binnen de normale werking van een bibliotheek.

Moet je alles beginnen specifiëren in je reglement ? Ook niet mogelijk.

Voorzie daarom misschien 1 extra zinnetje in je reglement à la 'Alle onvoorziene gevallen worden geregeld door de bibliothecaris en indien nodig door de bevoegde bestuursorganen'

Je kunt natuurlijk ook redeneren 'een uitlening is een uitlening' en is dat nu telkens dezelfde persoon of niet, maakt niet uit. 

En sommigen zullen ook gaan voor die oplossing omdat je dan de 'confrontatie' met de lener niet moet aangaan.

grtn,

Christophe Coffyn

bibliothecaris De Panne

dag Ingrid

Ik denk inderdaad dat elke bib zowel zijn 'pappenheimers' kent: voor een langere periode lenen, verlengen, innemen en opnieuw lenen. Of tussen kaarten van verschillende leden van het gezin switchen. Meestal merk je dat pas bij een mail om te verlengen, omdat ze iets vragen aan de balie of omdat je merkt dat je al maanden geen reisgidsen meer hebt over een bepaalde bestemming (Maanden voorbereiden aan een reis met alle beschikbare reisgidsen van de bib... ). Reserveren is inderdaad een optie. Als ik aan de balie zoiets merk, haal ik ook meestal het argument aan van 'de bib koopt met haar budget boeken voor iedereen', maar ik weet niet of mensen die op die manier 'de kantjes ervan aflopen' daarvan onder de indruk zijn... groetjes uit de bib van Edegem!

Ook in Zulte hadden we zo'n lener. Ik heb er haar verschillende keren over aangesproken en nu gebeurt het niet meer. Ze verlengt maximaal maar laat dan de boeken in de bibliotheek.

Als we erop uitkomen, dan reserveren wij het werk om de cirkel te doorbreken. Meestal komen ze er dan mee aan de balie omdat ze het boek niet meer kunnen meenemen en dan spreken we hen erover aan, gewoon heel beleefd dat andere leners ook wel eens geïnteresseerd in het werk zouden kunnen zijn en dat het niet de bedoeling is dat het jarenlang bij 1 persoon blijft.

dat is ook wat wij  zouden doen - op die manier kan je ook controleren of die werken er nog "zijn" omdat ze ze fysiek moet binnenbrengen.

Antoon Verbeke zei:

Misschien de werken gewoon laten reserveren door een 'andere lener'? Dan heeft de reservatie voorrang en heb je wel een been om op te staan om die werken al dan niet tijdelijk in te houden.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden