Goeiedag collega's,

ik heb een vraag waarop ik via Google geen eenduidig antwoord krijg... Moet je sabam betalen op Sinterklaasliedjes? De vereniging die bij ons de Sinterklaasintocht organiseert, heeft een mailtje ontvangen van Sabam. Mij lijkt het dat de nummers oud genoeg zijn om buiten het beschermde aanbod te vallen?

Ik vermoed enkel billijke vergoeding?

Alvast merci voor jullie reacties!

Groeten,

Eveline (gemeente Neerpelt)

Weergaven: 467

Berichten in deze discussie

Dag Eveline,

we hebben die vraag hier in Landen ook al gehad; er moeten kennelijk auteursrechten betaald worden voor sinterklaasliedjes.

Bij ons is dit eerder achtergrondmuziek. Je moet hiervoor tarief 106 nemen (http://www.sabam.be/sites/default/files/t106_evenementen_sportieve_...) , bedrag is gerelateerd aan oppervlakte.

mvg,

Johan De Rocker

Dag Eveline,

Als het de originele versies zijn van de populaire sinterklaasliedjes, dan komt het mij voor dat de componisten al 70 jaar dood zijn en het auteursrecht vervallen is (doch een expert in sinterklaasliedjes ben ik niet).

Als het om een recentere bewerking gaat van een dergelijk sinterklaasliedje, dan zou het echter wel kunnen dat deze bewerker, indien het om een originele bewerking gaat, auteursrechten kan claimen op deze bewerking. En als hij lid is van Sabam, middels Sabam. Dit dient dus zeker eerst uitgeklaard te worden.

Wordt een opname afgespeeld die nog geen 70 jaar oud is, dan is er inderdaad wel billijke vergoeding verschuldigd voor de uitvoerende kunstenaars.

Prettig feest, 

Jan

 

Hallo Johan en Jan,

bedankt voor jullie reacties. Het gaat inderdaad om de ouderwetse versies, geen herwerkte/nieuwe nummers. We gaan het dus zo aan Sabam melden en hopelijk laten ze ons dan met rust ;-)

Groeten,

Eveline

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden