Hoi,

gaan we als sector stappen ondernemen ivm de nu toch wel uit de hand lopende epidemie? Als ik zie wat er in Italië nu allemaal dicht gaat denk ik dat het hier ook opportuun is om ons af te vragen of wij ook geen maatregelen dienen  te nemen?

Zijn er al bibliotheken die zaken cancelen, bezoeken aflasten, .. de barak sluiten?

Zou het niet logisch zijn dat hierover door onze betrokken overheid?  Cultuurconnect?  over gecommuniceerd wordt?

groeten

Dirk

http://bib.boutersem.be

Weergaven: 3742

Berichten in deze discussie

Graag deel ik met jullie nog het nieuws dat ik ontving via de Association des Professionnels des Bibliothèques Francophones de Belgique. De APBFB (waarvan ik ook lid ben) is min of meer de Franstalige zusterorganisatie van onze VVBAD.

In de Franse Gemeenschap (Fédération Wallonie-Bruxelles) heeft minister Bénédicte Linard, bevoegd voor o.a. Cultuur, maar ook voor Gezondheid, met betrekking tot de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus de volgende instructie (de Franse tekst spreekt van "la consigne", dat is dus een "instruction formelle") uitgevaardigd:

"Pour rappeler que la consigne fédérale et de la FWB [Fédération Wallonie-Bruxelles] est de fermer l’ensemble des bibliothèques jusqu’au 3 avril. C’est ce qui est prévu dans l’arrêté ici annexé. Toutefois, la FAQ du site Internet [...] laisse planer un doute."

De minister beroept zich dus op het Ministerieel Besluit van afgelopen vrijdag om te verantwoorden dat de bibliotheken tot 3 april gesloten moeten worden, ondanks het feit dat de FAQ op de speciale website rond het coronavirus daarover twijfel laat bestaan.

De APBFB geeft in het bericht aan haar leden nog mee dat zij de beslissing om de bibliotheken tot 3 april te sluiten volmondig steunt:

"L'APBFB soutient pleinement la décision de fermer l'ensemble des bibliothèques jusqu'au 3 avril."

De FAQ werd ondertussen een beetje aangepast, maar niet ten goede: https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/

Kan ik nog naar de bibliotheek ?

Bibliotheken zijn open op weekdagen en alleen voor het uithalen van boeken, de leeszalen sluiten. In het weekend sluiten ze.

-> Dit geeft nu nog duidelijker aan dat men eigenlijk geen idee heeft van wat een bibliotheek vandaag is.

Het ontbreken van een standpunt van VVSG helpt ook al niet.  Via sommige media werd er vanuit die hoek gepleit voor afhaalpunten met een reservatiesysteem, als alternatief voor het openen tijdens weekdagen.

Dit zorgt voor nog meer verwarring en heel foute berichten zoals: "Beste bibliotheekbezoeker
Vanuit de federale overheid wordt gevraagd aan bibliotheken om een afhaalpunt te organiseren vanaf vandaag tot en met vrijdag 3 april."

-> Dit klopt helemaal niet: vanuit geen enkele hogere overheid wordt vandaag dienstverlening van bibliotheken gevraagd of verwacht.

Dag Tim

En waar is dat bericht "Beste bibliotheekbezoeker enz." te lezen?

In ieder geval allemaal heel erg dom.

Groeten

Patrick

Tim Lerno zei:

De FAQ werd ondertussen een beetje aangepast, maar niet ten goede: https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/

Kan ik nog naar de bibliotheek ?

Bibliotheken zijn open op weekdagen en alleen voor het uithalen van boeken, de leeszalen sluiten. In het weekend sluiten ze.

-> Dit geeft nu nog duidelijker aan dat men eigenlijk geen idee heeft van wat een bibliotheek vandaag is.

Het ontbreken van een standpunt van VVSG helpt ook al niet.  Via sommige media werd er vanuit die hoek gepleit voor afhaalpunten met een reservatiesysteem, als alternatief voor het openen tijdens weekdagen.

Dit zorgt voor nog meer verwarring en heel foute berichten zoals: "Beste bibliotheekbezoeker
Vanuit de federale overheid wordt gevraagd aan bibliotheken om een afhaalpunt te organiseren vanaf vandaag tot en met vrijdag 3 april."

-> Dit klopt helemaal niet: vanuit geen enkele hogere overheid wordt vandaag dienstverlening van bibliotheken gevraagd of verwacht.

https://www.habobib.bibliotheek.be/documents/nieuws.xml?lang=nl

Ik verwijt deze en andere bibliotheken voor alle duidelijkheid niets, maar zie dit alles als een gevolg van domme bovenlokale communicatie.

Zopas werd vanuit de noodplanning van Vlaams-Brabant nog het volgende bericht verstuurd naar alle lokale noodcoördinatoren:

De voorbije dagen is er wat onduidelijkheid gerezen over het al dan niet open blijven van bibliotheken.

Wij willen ons excuseren voor de verwarrende communicatie hieromtrent. 

In de FAQ die gisterenavond werd verspreid staat hierover het volgende:

Bibliotheken: uitsluitend mogelijkheid tot take-away. De leeszalen blijven gesloten. 

Ondertussen hebben we van het nationaal crisiscentrum formeel de bevestiging gekregen dat je enkel boeken, cd’s e.d. kan afhalen.

Alle andere activiteiten (de leeszaal maar ook computerzalen, speelhoekjes, e.a.) moeten gesloten worden.

Er komen ook meer en meer signalen van lokale besturen die hierdoor aan hun bibliotheken een "aangepaste dienstverlening" vragen.  Mij lijkt dit geen goed idee en bij ons is dit gelukkig helemaal niet aan de orde.  Wij vermijden zelfs om met meer dan twee medewerkers in dezelfde ruimte te werken en doen zoveel mogelijk van thuis.

Gelukkig waren we in Londerzeel net gestart met de voorbereiding van de uitrol van Office 365 en Teams, wat vandaag versneld geactiveerd werd voor alle medewerkers. :-)

Deze periode lijkt me een uitgelezen kans om in te zetten op (het aanleren van) thuiswerk en om eventueel na te denken over (tijdelijke extra) online diensten.  Bijvoorbeeld vanop afstand ondersteuning bieden aan inwoners bij het gebruik van digitale tools om met elkaar te communiceren?  

Groeten van Tim

De bib van Edegem blijft ook gesloten t/m 3 april, We vinden het niet verantwoord om mensen naar de bib te lokken, ik heb het gevoel dat je mensen - en zeker ook risicogroepen - moet beschermen tegen zichzelf. Als je open blijft, komen de mensen toch af, en waarschijnlijk met veel tegelijk, want er is toch niets anders te doen en de kids zijn niet naar school. 

Wij proberen creatief te zijn door vanaf nu tips te geven via onze facebook en nieuwsbrief: extra fundels downloaden, de Nederlandse bibliotheken met hun Luisterbieb, boekenruilkasjes in de gemeente, ... https://www.facebook.com/bibliotheekedegem/

En we gaan vanaf woensdag in onze sas afgevoerde boeken aanbieden tussen 10-12 uur zodat mensen wat extra lectuur kunnen komen halen. We leggen elke dag een selectie op een rek, mensen mogen ze meenemen. We zien wel wat het geeft...

Ik herhaal nog eens wat ik al zei: stop a.u.b. met alle initiatieven waarbij mensen naar buiten komen iets af te halen!

We moeten zelf het goede voorbeeld geven en vragen aan iedereen om binnen te blijven. 

Het lijkt niet het meest klantvriendelijke besluit maar de gezondheid van iedereen primeert nu op een goede service.

Heel juist, aangezien er door enkele bibliotheken in de buurt op eigen initiatief beslist is dat er 'take-away'-punten komen, is bij ons de vraag nu ook gekomen. Hoe kunnen we de veiligheid van personeel en lener garanderen? Lijkt me onnodig risico's nemen...better safe than sorry, folks !

Marijke De Smedt zei:

Ik herhaal nog eens wat ik al zei: stop a.u.b. met alle initiatieven waarbij mensen naar buiten komen iets af te halen!

We moeten zelf het goede voorbeeld geven en vragen aan iedereen om binnen te blijven. 

Het lijkt niet het meest klantvriendelijke besluit maar de gezondheid van iedereen primeert nu op een goede service.

Ondertussen bericht de VVBAD:

"De VVBAD roept de sector op om verantwoordelijkheid op te nemen in de strijd tegen Covid-19. Wij raden aan om bibliotheken en archieven te sluiten voor bezoekers en dit tot het einde van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad die dienen om de verspreiding van het coronavirus in te perken."


https://www.vvbad.be/nieuws/sluit-bibliotheken-en-archieven-tijdeli...



Ben De Coninck zei:

Heel juist, aangezien er door enkele bibliotheken in de buurt op eigen initiatief beslist is dat er 'take-away'-punten komen, is bij ons de vraag nu ook gekomen. Hoe kunnen we de veiligheid van personeel en lener garanderen? Lijkt me onnodig risico's nemen...better safe than sorry, folks !

Marijke De Smedt zei:

Ik herhaal nog eens wat ik al zei: stop a.u.b. met alle initiatieven waarbij mensen naar buiten komen iets af te halen!

We moeten zelf het goede voorbeeld geven en vragen aan iedereen om binnen te blijven. 

Het lijkt niet het meest klantvriendelijke besluit maar de gezondheid van iedereen primeert nu op een goede service.

Heb het bericht ondertussen doorgestuurd aan de veiligheidscel binnen de gemeente. Enige reactie van hen is dat we de binnengekomen materialen 48u apart moeten houden. Zelf ben ik ook voorstander om te sluiten, maar door het ontbreken van een éénduidige richtlijn... 

Waar is het advies van het departement sociaal-cultureel werk?



Patrick Vanhoucke zei:

Ondertussen bericht de VVBAD:

"De VVBAD roept de sector op om verantwoordelijkheid op te nemen in de strijd tegen Covid-19. Wij raden aan om bibliotheken en archieven te sluiten voor bezoekers en dit tot het einde van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad die dienen om de verspreiding van het coronavirus in te perken."


https://www.vvbad.be/nieuws/sluit-bibliotheken-en-archieven-tijdeli...



Ben De Coninck zei:

Heel juist, aangezien er door enkele bibliotheken in de buurt op eigen initiatief beslist is dat er 'take-away'-punten komen, is bij ons de vraag nu ook gekomen. Hoe kunnen we de veiligheid van personeel en lener garanderen? Lijkt me onnodig risico's nemen...better safe than sorry, folks !

Marijke De Smedt zei:

Ik herhaal nog eens wat ik al zei: stop a.u.b. met alle initiatieven waarbij mensen naar buiten komen iets af te halen!

We moeten zelf het goede voorbeeld geven en vragen aan iedereen om binnen te blijven. 

Het lijkt niet het meest klantvriendelijke besluit maar de gezondheid van iedereen primeert nu op een goede service.

Kunnen alle bibliotheken die momenteel tegen hun zin en tegen hun gezond verstand in gedwongen worden om een minimale dienstverlening te voorzien vanaf morgen aub collectief weigeren om deze opdracht nog langer uit te voeren?

Zet op je website en Facebook dat je bib dicht is, hang eventueel nog een papier op de deur en ga dan naar huis om van daaruit te proberen verder te werken.

Ik weet dat ik makkelijk praten heb, want mijn bestuur is veel verstandiger, maar dit is nu al veel te lang aan de gang.  Dit is niet de schuld van jullie lokale bestuur, maar van idiote bovenlokale communicatie naar jullie lokale bestuur. 

We kunnen ons vandaag veel nuttiger maken dan met het voeren van overbodige discussies over onwenselijke diensten.

Ik wil het eerste bestuur nog wel eens zien dat na deze crisis een bibliothecaris straft die in deze tijd zijn gezond verstand laat primeren op de opdracht die hij krijgt. 

Gedaan met deze onzin!  #libraries4lockdown!

De FAQ van de speciale website van de FOD Volksgezondheid kreeg een update op basis van de laatste verstrengde maatregelen die gisterenavond zijn uitgevaardigd. Maar voor bibliotheken staat er nog steeds:

Kan ik nog naar de bibliotheek ?

Bibliotheken zijn open op weekdagen en alleen voor het uithalen van boeken, de leeszalen en computerzalen sluiten. In het weekend sluiten ze.

Dit lijkt geen vergetelheid, want in de paragrafen ervoor en erna (over concerten, musea enz.) werd de datum van 3 april aangepast naar 5 april.

Ik hoop van harte dat geen enkel lokaal bestuur het in zijn hoofd haalt om dit ook te gaan toepassen en dat alle bibliotheken dus gesloten zullen blijven en dat er geen alternatieve diensten worden aangeboden waarbij mensen zich verplaatsen of er contact is.



Tim Lerno zei:

Kunnen alle bibliotheken die momenteel tegen hun zin en tegen hun gezond verstand in gedwongen worden om een minimale dienstverlening te voorzien vanaf morgen aub collectief weigeren om deze opdracht nog langer uit te voeren?

Zet op je website en Facebook dat je bib dicht is, hang eventueel nog een papier op de deur en ga dan naar huis om van daaruit te proberen verder te werken.

Ik weet dat ik makkelijk praten heb, want mijn bestuur is veel verstandiger, maar dit is nu al veel te lang aan de gang.  Dit is niet de schuld van jullie lokale bestuur, maar van idiote bovenlokale communicatie naar jullie lokale bestuur. 

We kunnen ons vandaag veel nuttiger maken dan met het voeren van overbodige discussies over onwenselijke diensten.

Ik wil het eerste bestuur nog wel eens zien dat na deze crisis een bibliothecaris straft die in deze tijd zijn gezond verstand laat primeren op de opdracht die hij krijgt. 

Gedaan met deze onzin!  #libraries4lockdown!

VRT bericht over de aanbeveling van de VVBAD om alle bibliotheken te sluiten.

Sinds 15.07 uur staat onderstaand bericht op de LIVEBLOG van de VRT (als je op de link klikt moet je scrollen tot de titel "Sluit alle bibliotheken").

Sluit alle bibliotheken

Medewerkers van de Vlaamse bibliotheken maken zich zorgen over hun eigen veiligheid en die van de ontleners van boeken, cd’s en dvd’s. Het is helemaal niet duidelijk hoe lang het coronavirus overleeft op gladde oppervlakten zoals het plastic waarin boeken worden gekaft. Volgens de ene bron is dat drie uur, volgens andere studies tot meerdere dagen. De VVBAD, de Vlaamse Vereniging voor bibliotheek, archief en documentatie, roept daarom op om bibliotheken en archieven te sluiten.    

Volgens de instructies van de Nationale Veiligheidsraad zijn “bibliotheken open op weekdagen en alleen voor het uithalen van boeken. De leeszalen en computerzalen sluiten. In het weekend sluiten de bibliotheken”.

Maar omdat het de stads- en gemeentebesturen zijn die beslissen over de bibs verschilt de situatie nogal.  In Brussel, Leuven, Antwerpen, Kortrijk, Roeselare, Brugge, Aalst is de bibliotheek helemaal dicht. In Gent, Hasselt, Vilvoorde en andere gemeenten is er een systeem om online te reserveren en daarna op afspraak boeken af te halen. Maar dat veroorzaakt ongerustheid, zegt de VVBAD, die vindt dat het beter zou zijn om de bibs helemaal te sluiten.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden