Hoi,

gaan we als sector stappen ondernemen ivm de nu toch wel uit de hand lopende epidemie? Als ik zie wat er in Italië nu allemaal dicht gaat denk ik dat het hier ook opportuun is om ons af te vragen of wij ook geen maatregelen dienen  te nemen?

Zijn er al bibliotheken die zaken cancelen, bezoeken aflasten, .. de barak sluiten?

Zou het niet logisch zijn dat hierover door onze betrokken overheid?  Cultuurconnect?  over gecommuniceerd wordt?

groeten

Dirk

http://bib.boutersem.be

Weergaven: 3742

Berichten in deze discussie

Bib Hamme is dicht tot voorlopig 3 april. Datum wordt mogelijk aangepast. Wij verzetten vandaag de uitleentermijn over alle werken die op dit ogenblik uitgeleend zijn naar 30 april. Da's ruim voorbij de sluitingsperiode en gemakkelijk te onthouden.

Het Ministerieel Besluit 13.03.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken bepaalt in art. 2 § 1 dat alle inrichtingen die behoren tot de culturele, feestelijke, recreatieve, sportieve en horecasector worden gesloten tot en met 3 april 2020.

Dit Ministerieel Besluit heeft kracht van wet zo gauw het in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd. Dat gebeurde in dit geval op 13.03.2020 (2e ed. p. 15580)

Openbare bibliotheken zijn culturele inrichtingen. Gemeentebesturen die hun openbare bibliotheek niet sluiten tot en met 3 april a.s. overtreden de wet.

In de nieuwste mededeling van het Crisiscentrum (meegedeeld via een e-mail van BE-Alert) zijn een aantal van de maatregelen die afgelopen vrijdag werden meegedeeld nu verfijnd.

In de loop van vrijdag 13/03 zijn verfijningen aangebracht aan een aantal afspraken, vanuit een wens tot coherentie tussen de genomen maatregelen. Er is dus gewaakt over een voldoende mate van samenhang tussen de verschillende domeinen van het sociaaleconomisch weefsel, op basis van de adviezen van de medische experten.

https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/

Met betrekking tot bibliotheken staat er nu in de FAQ voor het publiek:

Kan ik nog naar de bibliotheek ?
Bibliotheken zijn open op weekdagen. In het weekend sluiten ze.

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat dit geen goed idee is, zeker niet in de grotere bibliotheken waar elke dag honderden tot duizenden bezoekers komen. Maar het zullen jullie lokale besturen zijn die hun beleid hierin mogelijk zullen bijsturen. Ik mag hopen in overleg met de bibliothecarissen.



Patrick Vanhoucke zei:

Het Ministerieel Besluit 13.03.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken bepaalt in art. 2 § 1 dat alle inrichtingen die behoren tot de culturele, feestelijke, recreatieve, sportieve en horecasector worden gesloten tot en met 3 april 2020.

Dit Ministerieel Besluit heeft kracht van wet zo gauw het in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd. Dat gebeurde in dit geval op 13.03.2020 (2e ed. p. 15580)

Openbare bibliotheken zijn culturele inrichtingen. Gemeentebesturen die hun openbare bibliotheek niet sluiten tot en met 3 april a.s. overtreden de wet.

Volgens een nieuw MB (ontvangen via een bericht van de prov.) mogen bibliotheken enkel open zijn in de week NIET in het weekend. Zijn er bibliotheken die nu gesloten zijn tot 3 april of langer, die opnieuw open zullen gaan en zo ja is dat dan met een volledige dienstverlening of met beperkingen  (bv. dat men alleen vooraf besteld materialen mag afhalen zonder zelf te zoeken, etc.) ?

Geert Puype

bib Menen.

"VVBAD vraagt dat het advies op de website van FOD Volksgezondheid dringend wordt teruggeschroefd naar de oorspronkelijke versie van vrijdag 13 maart waardoor bibliotheken dienen te sluiten."

https://www.vvbad.be/nieuws/onduidelijkheid-over-sluiten-openbare-b...

Persoonlijk steun ik volmondig het standpunt van de VVBAD.

Op twee na zijn alle Nederlandstalige openbare bibliotheken in het Brussels gewest gesloten tot en met 3 april of zelfs nog iets langer. Ik weet niet of die beslissingen maandag mogelijk worden teruggedraaid. De bibliotheken van Elsene en Schaarbeek waren tot dus ver alleen afgelopen zaterdag gesloten en daar zal het gemeentebestuur pas maandag een verder standpunt innemen.

Geert Puype zei:

Volgens een nieuw MB (ontvangen via een bericht van de prov.) mogen bibliotheken enkel open zijn in de week NIET in het weekend. Zijn er bibliotheken die nu gesloten zijn tot 3 april of langer, die opnieuw open zullen gaan en zo ja is dat dan met een volledige dienstverlening of met beperkingen  (bv. dat men alleen vooraf besteld materialen mag afhalen zonder zelf te zoeken, etc.) ?

Geert Puype

bib Menen.

Dag Geert

Bib Bertem, zoals eerder gezegd, gaat vanaf dinsdag overschakelen naar uitleen op reservatie. Dwz dat we tijdens de gewone uitleenuren open zullen zijn (in de week), maar de klant mag maar tot in het sas van de bib komen, daarin staan rekken met de reservaties op naam. Er mag maar 1 klant tegelijk in het sas. Hierdoor is er geen fysiek contact. Om dit mogelijk te maken, hebben we tijdelijk de reservaties gratis gemaakt, met een maximum van 5 stuks. Voorlopig zullen enkel klanten met een bibpas hier gebruik van kunnen maken, nieuwe leden kunnen we voorlopig niet helpen. 

Geen idee of dit zal aanslaan en bijsturen kan nog altijd, maar in plaats van heel de tijd de regeltjes te lezen van wat mag of niet mag, lijkt het beter om naar constructieve oplossing te zoeken die aanvaardbaar zijn voor iedereen.

Ik roep dan ook alle bibliotheken op om niet gewoon de deur dicht te doen. Met onze 'open' bib willen wij toch tegemoet komen aan de studenten die nog boeken moeten lezen voor school, eindwerken moeten maken en ouders die nu 5 weken met kinderen thuis zitten. 

Als er vanuit alle hoeken wordt geschreeuwd om zoveel mogelijk thuis te blijven, dan denkt geen haar op mijn hoofd er aan om mensen op te roepen om naar de bib te komen. Hoe je het ook draait of keert, je neemt risico's als je je bib (deels) openstelt. Ik zit eerlijk gezegd niet in met lezers die hun leesvoer uit de bib even moeten missen (zijn er dan zoveel lezers die werkelijk niets van leesvoer in huis hebben?!). Ik zit vooral in met zorgwerkers en welke weken zij nu tegemoet gaan en ik wil er alles aan doen om hen werk en leed te besparen. De bib sluiten is dan toch het minste wat we kunnen doen...

Gisteren het nieuws gehad dat er een nieuwe richtlijn was om de bibliotheek in de week open te houden. Voordien was er door het bestuur beslist om de bib te sluiten tot 19 april. Het nieuws sloeg in als een bom. We hebben reeds een alternatieve dienstverlening uitgewerkt om bestellingen door te geven en die op afspraak afgehaald kunnen worden.

Dit is het maximum waarvoor ik wil gaan en geen stap verder.

De communicatie vanuit VVSG vind ik onverantwoord. Zo zie je dat er nood is aan een gemeenschappelijk advies vanuit de bibliotheeksector. Hopelijk wint het gezond verstand.

Dag Sandra

Waaruit bestond de communicatie van VVSG? Waar is daarover iets te vinden?

Groeten

Patrick

Sandra Segers zei:

De communicatie vanuit VVSG vind ik onverantwoord.

Dag Patrick,

Op hun website verwijzen ze door naar de nieuwsbrief van het Crisiscentrum.

Bibliotheken

De nieuwsbrief van het CrisisCentrum Vlaamse Overheid vermeldt dat bibliotheken in de week open kunnen blijven, maar in het weekend gesloten moeten zijn (UPDATE 15 maart 2020).

Gemeenten kunnen hiervan afwijken door bibliotheken ook tijdens de week te sluiten.

Groetjes,

Sandra



Patrick Vanhoucke zei:

Dag Sandra

Waaruit bestond de communicatie van VVSG? Waar is daarover iets te vinden?

Groeten

Patrick

Sandra Segers zei:

De communicatie vanuit VVSG vind ik onverantwoord.

Dag Sandra

Bedankt. Er wordt dus gewoon verwezen naar de informatie van de federale overheid. Het is misschien jammer dat de VVSG geen standpunt inneemt, maar dat doen ze voor de andere sectoren waarvoor ze de maatregelen opsommen ook niet. Gelukkig neemt onze beroepsvereniging VVBAD wel een duidelijk standpunt in.

Groeten

Patrick

Sandra Segers zei:

Op hun website verwijzen ze door naar de nieuwsbrief van het Crisiscentrum.

Wij dachten ook eerst aan een ophaalsysteem maar we gaan er van af zien.

We moeten zelf het goede voorbeeld geven en vragen aan iedereen om binnen te blijven. 

Het lijkt niet het meest klantvriendelijke besluit maar de gezondheid van iedereen primeert nu op een goede service.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden