Een regiobibkaart of een Vlaamse “behalve”-bibkaart? - Kenniskantoor2024-03-29T09:17:48Zhttp://kenniskantoor.be/forum/topics/een-regiobibkaart-of-een-vlaamse-behalve-bibkaart?groupUrl=vragen&commentId=6318315%3AComment%3A160747&groupId=6318315%3AGroup%3A245&feed=yes&xn_auth=noIk ben er helemaal voor gewon…tag:kenniskantoor.be,2016-04-25:6318315:Comment:1606722016-04-25T14:45:02.147ZAnnemie Pijckehttp://kenniskantoor.be/profile/AnnemiePijcke
<p>Ik ben er helemaal voor gewonnen. Ik zou ook willen pleiten voor samenwerking met 2 snelheden (of op 2 niveaus): enerzijds de regionale samenwerking waartoe we allemaal met (al dan niet zachte dwang) zullen moeten mee rekening houden, anderzijds de Vlaamse samenwerking die al jaren bezig is (de gemeenschappelijke huisstijl, eengemaakte catalogus, platform voor online diensten, etiketteringsstandaard...) en waarin de volgende stap een Vlaams reglement kan/moet zijn.</p>
<p>Dit kan perfect in…</p>
<p>Ik ben er helemaal voor gewonnen. Ik zou ook willen pleiten voor samenwerking met 2 snelheden (of op 2 niveaus): enerzijds de regionale samenwerking waartoe we allemaal met (al dan niet zachte dwang) zullen moeten mee rekening houden, anderzijds de Vlaamse samenwerking die al jaren bezig is (de gemeenschappelijke huisstijl, eengemaakte catalogus, platform voor online diensten, etiketteringsstandaard...) en waarin de volgende stap een Vlaams reglement kan/moet zijn.</p>
<p>Dit kan perfect in het kader van de opmaak van het EBS voorbereid worden. Het zal voor iedereen wat geven en nemen zijn, maar het argument dat het voor de (mobiele) bezoeker eenvoudiger en duidelijker wordt, is een krachtig argument dat iedereen die het goed meent met de bibsector ter harte moet nemen. Iedereen die aan de uitleen/infobalie zit, merkt dat er steeds meer mobiele klanten zijn. En dat het hoe langer hoe archaïscher wordt om te moeten uitleggen dat wij onze eigen regels hebben die anders zijn dan bij de buren. </p>
<p>Aan de buitenkant worden de bibliotheken in Vlaanderen steeds uniformer. Het lijken steeds meer allemaal filialen van hetzelfde merk. De vergelijking met de Colruyt gaat op zolang we voor ogen houden dat De Bib veel meer dan een supermarkt een lokale verankering en eigenheid heeft. De Bib als sterk Vlaams merk. Ik was, net zoals Tim, dan ook aangenaam verrast dat een deel van de Cultuurconnectworkshop besteed werd aan het openen van onze geesten op dit vlak. Laten we ervoor gaan. </p>
<p>En wat die identieke openingsuren betreft, graag!!! als dat tenminste zou betekenen dat we evenredig evenveel personeel krijgen. Maar daarvoor moeten we elders gaan aankloppen.</p>
<p>Groeten uit Bib Hoeilaart</p> Tim,
Ik kan je volgen in je b…tag:kenniskantoor.be,2016-04-21:6318315:Comment:1607472016-04-21T15:51:11.404ZJohan Vandendriessche (Zwalm)http://kenniskantoor.be/profile/JohanVandendriessche
<p>Tim,</p>
<p>Ik kan je volgen in je betoog (maar graag wat minder proza, je schrijft graag, dat zien we wel, maar liever wat beknopter...).</p>
<p>En, vooral, ik ben een verregaande overeenstemming en samenwerking zeer genegen. Ik was dinsdag in Roeselare, vooral VUBIS-bibliotheken en ik vond daar toch wel enkele gelijkgestemde zielen. Als we eindelijk eens kunnen afstappen van 'ons' bibliotheek en naar 'de bibliotheek' kunnen overstappen (waarom niet een analogie naar supermarktmodel,…</p>
<p>Tim,</p>
<p>Ik kan je volgen in je betoog (maar graag wat minder proza, je schrijft graag, dat zien we wel, maar liever wat beknopter...).</p>
<p>En, vooral, ik ben een verregaande overeenstemming en samenwerking zeer genegen. Ik was dinsdag in Roeselare, vooral VUBIS-bibliotheken en ik vond daar toch wel enkele gelijkgestemde zielen. Als we eindelijk eens kunnen afstappen van 'ons' bibliotheek en naar 'de bibliotheek' kunnen overstappen (waarom niet een analogie naar supermarktmodel, zonder de term 'eenheidsworst' te willen doorduwen). Zie de debatten omtrent de harmonisering van de boekmerken, ook hier veel achterdocht en 'weigerachtigheid' om van het eigen systeem af te stappen. </p>
<p>Maar dinsdag vond ik wel dé conclusie van de dag : stel je in de plaats van de gebruiker ! Want die is toch de belangrijkste speler, hier. Maak het hem/haar toch zo eenvoudig en makkelijk mogelijk... Zelfde termijn, tarieven, voorwaarden. Dat moet toch mogelijk zijn ? Ik sta open voor alles...</p>
<p>Desnoods zelfs identieke openingsuren, maar dan moet daar voldoende personeel tegenover staan...</p>