Burgerplatform tegen afschaffing verplichting gemeenten tot het oprichten en in stand houden van een openbare bibliotheek

Collega's,

De maat is vol. Na het lezen van de laatste nummers van Meta, de laatste mail van Bibnet en de artikels vandaag in diverse kranten, krijg ik de indruk dat de bibsector collectief in een depressie wordt gestort. Na het positieve werk van vele jaren wordt onze inzet, onze bevlogenheid, onze passie, ons enthousiasme... met een aantal pennenstreken teniet gedaan. 

Bij deze rest ons geen keuze meer. We dienen over te gaan tot de oprichting van een burgerplatform - 't is in de mode - tegen de afschaffing van de verplichting van de gemeenten tot het oprichten en in stand houden van een openbare bibliotheek.

JE SUIS BIB EN HIP.

Jan Bib

Weergaven: 5228

Berichten in deze discussie

De bijgesneden versie.

Ik heb in overleg met Eva Mouton een omslagfoto voor facebookpagina's gemaakt op basis van haar al zeer talrijk gedeelde cartoon. Deze heeft de juiste afmetingen en witruimte om als omslagfoto voor een bibliotheekpagina te dienen.

Voor de beste kwaliteit, download je best de originele afbeelding van Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotobib/

Graag bij de commentaar de vermelding: (c) Eva Mouton en een linkje naar de Facebookpagina van Eva Mouton of haar blog.

Enkel online gebruiken, voor gebruik in gedrukte vorm graag eerst Eva contacteren via haar blog!


Beste Jan,

Mijn laatste greintje geloof in politici ligt aan diggelen. Het Westen begint de tak af te zagen waarop het zit. In Raqqa zijn ook geen openbare bibliotheken. Een nieuwe Sauron is opgestaan in Vlaanderen: een zootje ongeregeld bouwt nu de bibliotheken af bij ons. Eerst schaft men de opleidingen af, en nu treft men ons in het hart. De queeste om deze groteske domheid te bestrijden zal lang zijn...

En, let wel, dit is geen politiek statement, het gaat mij niet over links of rechts, dit overstijgt de politiek ver. Het is geen kwestie van opvatting, maar van opvoeding, zeg maar van beschaving. De nieuwe demon heet "vrijheid" en "responsabilisering" in zaken die basisvoorzieningen zijn voor de bevolking. Zie ook de reactie van Jan van Hee. Men wil zogezegd af van "betutteling en regeltjes". Als het zo verder gaat kunnen gemeentebesturen binnenkort kiezen of ze al dan niet huisvuil ophalen, de burgerlijke stand organiseren, afvalwater zuiveren, identiteitskaarten uitreiken of - godbetert - überhaupt verkiezingen organiseren of een politiekorps hebben; want dat opleggen van hogerhand is dan ook betuttelend. Leve de vrijheid!

Vanwege een erebibliothecaris met 30 jaar ervaring in de sector...

Beste ex-collega’s

Ik vrees dat we stilletjes aan terugkeren naar de jaren 50 van vorige eeuw. Ik ben dan ook enigszins verheugd dat zelfs Yves Desmet zijn ongenoegen hierover uit en daarbij het belang van bibliotheken onderstreept.

http://www.demorgen.be/s/at9rgs/27bIct

Het wordt hoog tijd dat er vanuit de culturele sector een krachtig signaal naar de verantwoordelijke politici wordt gestuurd.

 

Met vriendelijke groet

Paul Van Goethem

Gepensioneerd bibliothecaris maar nog altijd nauw betrokken met de bibliotheekwereld

ondertussen is er via een opiniestuk van Jan Collet ( http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2269219 )  een parallelle discussie ontstaan op Facebook (zoek zelf maar uit waar, geshared via Johan Mijs)  ..

Het lijkt me beter dat de discussie hier verder zou gevoerd worden, maar soit.

Feit is dat Jan in feite de impact van wat er op stapel staat minimaliseert.  En dat is mi. gevaarlijk.  Misschien is het zo dat in het verre Kalmthout alles peis en vree is en dat daar de middelen nog tot in de bomen groeien, en dat er in de verste verte geen problemen zijn.  Maar dat is zelfs op dit moment niet overal zo.  En doordat nu alles overgelaten zal worden aan het "lokale niveau" zit het risico er nog meer in dat de situatie op vele plaatsen van kwaad naar erger gaat  evolueren.

 

dirk (bibliothecaris van een nog niet in afbraak zijnde bibliotheek)

http://bib.boutersem.be

Ik vind het merkwaardig en getuigen van een ongelofelijke naïviteit dat zelfs bibliothecarissen dit besluit van Sven Gatz minimaliseren.

Ter illustratie:

De nieuwe bibliothecaris van Meerhout wordt binnenkort verplicht 1/5 van zijn werktijd te besteden aan het archiefbeheer van het gemeentehuis.

Daarbij zijn er plannen om een halftijdse bibliotheekmedewerker die binnen 2 jaar op pensioen gaat niet te vervangen.

Het aantal VTE zakt hiermee van 2,76 naar 2,06.

Wat belet gemeentebesturen nog om op dit elan verder te gaan nu ook de verplichting van een openbare bibliotheek wegvalt.

Met vriendelijke groet

Paul Van Goethem

Een petitie mag zeker niet ontbreken. Eentje waarin we eisen dat de Vlaamse regering de openbare bibliotheken erkent als zijnde een onmisbaar deel van de democratie en ze verankert in een decreet. Het is het allereenvoudigste wapen en niet erg origineel, maar het geeft wel een concreet gewicht aan onze stem. Aangezien we het opnemen tegen cijferfetisjisten kan het geen kwaad als we hen om de oren slaan met straf getal.

Het is fijn dat in steden als Kalmthout en Roeselare het belang van bibliotheken door het lokaal bestuur erkend wordt en dat zij de nodige middelen krijgen om hun werking uit te bouwen, zo kan ik nog enkele andere bibliotheken opsommen, waaronder die waar ik zelf werk, maar exemplarisch kan je alles bewijzen. Er zijn evengoed voorbeelden te vinden van lokale besturen die bibliotheken geen warm hart toedragen en waar het voortbestaan van de lokale bibliotheek in de toekomst geen zekerheid is.  

 

De discussie gaat ook niet over de angst van bibliothecarissen dat ‘hun’ bibliotheek gaat sluiten, het gaat over het feit dat door de bibliotheekplicht af te schaffen, wordt afgestapt van het idee dat een lokale bibliotheek een basisdienstverlening is voor iedereen, dat lokale bibliotheken waardevol en zelfs van fundamenteel belang zijn voor de samenleving, zo belangrijk dat hun aanwezigheid verankerd is in de wet. In plaats van een noodzaak wordt de bibliotheek nu gereduceerd tot een budgettaire keuze van een lokaal bestuur. En dat is een grote symbolische stap.

 

Wij, als bibliotheekmedewerkers, zijn overtuigd van onze relevantie, maar niet alle lokale besturen delen die mening. Niet dat bibliothecarissen het belang van een bibliotheek niet kunnen aantonen, natuurlijk weten we zelf waarom we nodig zijn, ik ga de argumenten hier niet herhalen, maar op lokaal niveau spelen nog talrijke andere factoren mee. Beleidsmatige, financiële, maar evenzeer politieke en persoonlijke motieven spelen een rol in de besluitvorming. Het is een achteruitgang dat in 300 gemeenten telkens opnieuw dezelfde discussie zal moeten gevoerd worden, dat alle bibliothecarissen afzonderlijk steeds opnieuw hun maatschappelijke relevantie moeten aantonen aan hun bestuur. Bovendien, als ons bestaan al in twijfel getrokken kan worden, zal ook onze financiering moeilijker verdedigbaar worden, zeker in tijden waar te pas en te onpas met ‘de crisis’ als argument wordt gezwaaid. Door de bibliotheekplicht af te schaffen, leg je het lot in handen van de lokale partijpolitiek. In sommige steden en gemeenten zal dat ongetwijfeld leiden tot bloeiende bibliotheken waarin het bestuur met trots investeert, maar in sommige (kleine) gemeenten zal het leiden tot een kortzichtig inperken van middelen en op termijn afschaffen van de lokale bibliotheek. Inperken en afschaffen is oneindig veel gemakkelijker dan later opnieuw opbouwen. Als burger moet je maar hopen dat je in een gemeente woont die wil blijven investeren in een bibliotheek.

 

Moet alles dan blijven zoals het is? Nee, natuurlijk niet, een lokale bibliotheek is geen eiland, meer samenwerking is nodig, daar zijn we het, denk ik, allemaal mee eens. Moet elke kleine gemeente een eigen bibliotheek hebben? Misschien niet, het zal allicht ‘efficiënter’ en ‘kostenbesparend’ zijn om een bibliotheek te sluiten in een klein dorp. Alleen zouden we daarbij niet al te gemakkelijk voorbij moeten gaan aan de lokale verankering van een bibliotheek, aan de senioren en de scholen en iedereen die te voet, met de fiets of de bus naar de bib komt, naar de ontmoetingskansen die een kleinere bibliotheek in het eigen dorp biedt.  Regionale samenwerking in landelijke gebieden kan een meerwaarde zijn, maar er wordt nergens melding gemaakt van incentives die door Vlaanderen aangereikt worden aan gemeenten om een regionaal beleid uit te werken. In Oost-Vlaanderen zijn er momenteel verschillende bibliotheken bezig met het uitbouwen van een regionale werking, met financiële en personele ondersteuning van de provincie, in het kader van het streekgericht bibliotheekbeleid. Maar ja, de provincie, die wordt ook afgeschaft.

 

Het protest van bibliothecarissen is geen loze jammerklacht voor het behoud van het status quo, het is een verzet tegen een cultuurbeleid dat bibliotheken aan hun lot overlaat en hoopt op het beste.

Sofie, ik onderschrijf wat je hier zegt.Dat diept uit wat ik wou zeggen met mijn kernachtige reactie hier én mijn reacties in de parallelle discussie op Facebook. We hebben ondanks de holle frasen en mooie woorden van onze vroede bestuurders (de houding en lichaamstaal en de inherente tegenspraken en kromme logica vandaag in De Zevende Dag zijn hierop geen uitzondering) enkel afbouw gezien van middelen sinds het Bibliotheekdecreet van 1978: een eerste keer door de bevriezing van personeelssterkte, die geplafonneerd werd op een lager aantal dan voorzien in het Decreet voor wie nog niet de formatie volledig had ingevuld, plus een aanwerving beperkt tot één persoon per jaar (reeds in de jaren 80). Tweede bezuiniging was de afschaffing van de in het Decreet voorziene 60% subsidies voor de bouw van bibliotheken. (jaren '90).  Derde fase was de afschaffing van de 60% subsidiëring voor de aankoop van meubilair. Vierde slag was het afschaffen van de normen voor de personeelsformatie, zowel van de diplomavereisten als van het vereiste aantal medewerkers. Ook de weddeschalen werden niet meer voorzien.Vervolgens werd het wettelijk minimum aan te kopen bedrag voor collecties en de minimale aantallen afgeschaft (dit werd trouwens nooit gesanctioneerd bij niet-naleving door het bestuur.Mijn eigen bibliotheek (nochtans prijs van 4de beste bibliotheek van Vlaanderen 2012)  diende de laatste jaren telkens opnieuw 10% te besparen op de werkingsuitgaven vergeleken met het vorige jaar, en dit cumulatief, dus verder naar 20% etc. Op 1 januari 2014 werden alle 6 wijkbibliotheken gesloten (van een gedegen onderzoek naar de "kritische massa" was geen sprake.  En we zien in de praktijk dan verder nog het verdwijnen van de resterende reeds gedegradeerde beroepsopleidingen, zowel op (bijna-) bachelor als op (bijna)masterniveau (vroeger wel degelijk een echt graduaat en een echte licentie. Ook de financiële ondersteuning door de provincies werd teruggeschroefd en zal wellicht voorgoed verdwijnen. Wie garandeert ons dat deze klaarblijkelijke afbouw zal stoppen?

Minister Gatz en meneer Martens,

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jullie het bij het rechte eind hebben. Ook ik voorzie geen tsunami van sluitingen nu de lokale besturen vrijgesteld worden van het hebben van een openbare bibliotheek.  Maar dit betekent geenszins dat  ik  jullie vertrouwen en optimisme omtrent de  impact van  de beslissing om de middelen voor lokaal cultuurbeleid zonder oormerk over te hevelen naar het steden/gemeentenfonds  deel. 

Het zijn de ingrepen die aan deze beslissing voorafgingen en de effecten daarvan die me ten zeerste verontrusten.  Dit jaar, net voor de overheveling, werd  alvast 5% bespaard op de toelagen voor lokaal cultuurbeleid  en werd meteen ook de indexering geschrapt. En dit met stille trom en dat is zorgwekkend.

In dit verband heb ik voor u beiden een paar vragen.

Meneer Martens, voorzitter van de VVGS,

Heeft u solide  garanties  gekregen dat het bedrag dat de steden en de gemeenten de volgende jaren mogen ontvangen op hetzelfde peil blijft?  En indien niet, wat voorziet u dan als vangnet in het geval  deze in de  meerjarenplanning ingeschreven  ontvangsten lager uitvallen dan verwacht?

Ik kijk uit naar uw antwoord.

Minister Gatz,

U gaat de evolutie monitoren. Voor bibliotheken kan ik u alvast de BIOS-gegevens  aanbevelen. Maar wat zijn uw beleidsindicatoren ? Hoe groot moet de teloorgang zijn vooraleer ook u vindt dat de grens van het toelaatbare overschreden is? En wat is dan uw noodplan?

 Ik kijk naar uw reactie.

 

Met vriendelijke groeten ,

 

Rita Van de Wiele

Ik ben het helemaal eens met Dirk (en wellicht andere collega's). Ik heb dan ook meteen gereageerd op het opiniestuk van Jan - het verwonderde me trouwens dat niet meer collega's hadden gereageerd. Het klopt dat het gevaarlijk is om één goed voorbeeld als norm te stellen. Lokaal zie ik het ook niet somber in, maar dat belet niet even over de (gemeente)grenzen te kijken. En we weten ook hoe snel de dingen kunnen veranderen, vandaar!

Dirk Hermans zei:

ondertussen is er via een opiniestuk van Jan Collet ( http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2269219 )  een parallelle discussie ontstaan op Facebook (zoek zelf maar uit waar, geshared via Johan Mijs)  ..

Het lijkt me beter dat de discussie hier verder zou gevoerd worden, maar soit.

Feit is dat Jan in feite de impact van wat er op stapel staat minimaliseert.  En dat is mi. gevaarlijk.  Misschien is het zo dat in het verre Kalmthout alles peis en vree is en dat daar de middelen nog tot in de bomen groeien, en dat er in de verste verte geen problemen zijn.  Maar dat is zelfs op dit moment niet overal zo.  En doordat nu alles overgelaten zal worden aan het "lokale niveau" zit het risico er nog meer in dat de situatie op vele plaatsen van kwaad naar erger gaat  evolueren.

 

dirk (bibliothecaris van een nog niet in afbraak zijnde bibliotheek)

http://bib.boutersem.be

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden