Burgerplatform tegen afschaffing verplichting gemeenten tot het oprichten en in stand houden van een openbare bibliotheek

Collega's,

De maat is vol. Na het lezen van de laatste nummers van Meta, de laatste mail van Bibnet en de artikels vandaag in diverse kranten, krijg ik de indruk dat de bibsector collectief in een depressie wordt gestort. Na het positieve werk van vele jaren wordt onze inzet, onze bevlogenheid, onze passie, ons enthousiasme... met een aantal pennenstreken teniet gedaan. 

Bij deze rest ons geen keuze meer. We dienen over te gaan tot de oprichting van een burgerplatform - 't is in de mode - tegen de afschaffing van de verplichting van de gemeenten tot het oprichten en in stand houden van een openbare bibliotheek.

JE SUIS BIB EN HIP.

Jan Bib

Weergaven: 5228

Berichten in deze discussie

Collega's,

ZINSVERDUISERING OVER VLAANDEREN

Wie vreest  door de afschaffing verdere besparingen of zelfs een sluiting? En wie heeft vertrouwen in de wijsheid en verantwoordelijkheidszin van haar of zijn bestuur?

Zeker,  er zijn nog besturen die investeren in hun bibliotheken. Kijk maar naar het mooie filiaal dat Brugge vorige week opende in Sint-Andries. Maar wordt het bibliotheekverhaal er enkel nog een van de steden en centrumgemeenten? Zouden intergemeentelijke bibliotheekgehelen een besparing opleveren?( Politiezones).  Op de provincies moeten we niet meer rekenen. 

( We moeten in ons verhaal tegen de plannen zeker ook het wegvallen van steun van de Provincies meenemen, we strijden ook voor hen, zij hebben het voor ons gedaan)

BiB de Barbaar aka Stef


Schitterend filmpje!


Klaartje Brits zei:

Ik moet al een hele tijd hier aan denken: https://vimeo.com/35758683

gezien op "Werken aan je imago", de studiedag van VVBAD nav het imago-onderzoek

Inderdaad, het is hoog tijd dat bibliofielen zich verenigen en op de barricades gaan staan! Alleen vind ik zelfs geen strijdlust bij naaste collega's. Veel collega's zijn eerder aan het eind dan aan het begin van hun loopbaan en ondergaan gelaten ...

Ik zou asap een online petitie organiseren...  Onze websites zijn een ideaal middel om op korte tijd veel mensen te bereiken.  Enkel een koppelvlak met online petitie en de frontpagina aanpassen dat alle bezoekers daarop terecht komen...  

Zwarte kader op website  ..  met link naar meer uitleg en met link naar de petitie ...



Kathleen De Meester zei:

Meedoen aan de parade kan mogelijks helpen, maar het is nog belangrijker dat elke bibliotheek ageert. Wij overleggen deze namiddag met het personeel welke acties we plaatselijk kunnen ondernemen (sociale media,ludiek lezers en politiek sensibiliseren enz.).

Gisteren nog eventjes nagekaart met wat vrienden.

Iedereen zal verzamelen aan het Noordstation op 29 maart.

Kunnen we niet beter een 'standje' opbouwen aan het Muntpunt????

Zal dat niet meer opvallen ?

Na ga ik enkele mensen op hun hart trappen: Laten we aub het woord "boek" ten allen tijde vermijden in de boodschap die we de buitenwereld willen geven. 

Als we de nadruk leggen op boeken en lezen, bereiken we enkel de bibliofielen en de papier-fetisjisten, en daarvan werken reeds 3/4 in de bibliotheek.

We moeten ten allen tijde vermijden dat we afgeschilderd worden als romantische ludieten die ergens in de achterhoede een verloren strijd uitvechten tegen de vooruitgang.

Boeken zijn slechts één van de dragers van kennis, ideeën, ontspanning en cultuuur. De bibliotheek als facilitator van kennis voor de lokale gemeenschap (of in mijn geval voor een organisatie) zal als concept belangrijk blijven, ook na het verdwijnen  van het papieren boek (zie: David Lankes). Ook als vrijplaats en doorgeefluik van alle vormen van informatie en coach in de informatie/media-jungle. Dat moeten we koesteren en promoten.

De "klassieke" taken van de bibliotheek zijn genoegzaam gekend bij het grote publiek en die zullen ze zelf wel invullen (zoals je nu reeds merkt op sociale media).

Ode aan de zelfgenoegzaamheid !

U weet toch dat we minstens 2% moeten groeien in de komende jaren of de welvaartstaat kan niet meer gegarandeerd worden. Wiens welvaart?  Ondertussen stijgt sowieso de armoede  ook deze van kinderen. Een staat die zijn kinderen op straat laat leven is het niet waard om benoemd te worden. Een staat wiens kinderen voortijdig de scholen verlaat, sommigen zijn analfabeet !!! zijn de naam niet waard een staat te worden genoemd. Broeihaarden voor onlust en onrust creëren onder jonge mensen is te gek voor woorden.

De ouderen onder ons die gelaten het lot ondergaan, zijn een zicht op de toekomst verloren? Wat hebben zij nog te verliezen? Wij verliezen niet alleen massaal jobs (niet eens enkel in de bib maar alle aanbelangenden erbij). Het gaat in dit debat over meer dan jobverlies. 

Wordt literatuur te gevaarlijk? Worden instellingen die de literatuur hoog in de vaandel dragen te gevaarlijk? Moeten wij enkel de consumptie bevorderen? En wat met het kritisch denken?

Waarom prijst minister Gatz een Sesamfestival als hij in diezelfde week laat weten dat hij instellingen die garant staan voor leesbevordering, het opvoeden tot kritische burgers vogelvrij verklaard? Moet ik dit begrijpen?

Carine

Populisten hebben baat  bij dommigheid ...  

dirk

http://bib.boutersem.be

De actiedag 'Hart tegen hard' is al een eerste stap in het protest vanuit onze sector en over de sectorgrenzen heen. Ik kan er jammer genoeg niet bij zijn omdat wij zondag open zijn en er voorgelezen wordt. Maar ik sta te popelen om ook plaatselijk te ageren.

Ik denk wel (misschien ben ik te soft of te naïef?) dat we op een positieve, creatieve en ludieke manier moeten reageren. Denk aan de JBW vorig jaar, toen de bib 'in gevaar' was. Heel veel mensen dachten dat het echt was en reageerden verontwaardigd, we hadden het creatief en ludiek aangepakt en dat werkt echt. Misschien iets in die richting? Alle Vlaamse bibs een hele zondag extra openhouden, met toeters en bellen, schrijvers, illustratoren, dichters, filmers, zangers, dansers in karavaan door het land, ...

Nog even over 'de oudjes' in onze sector: mijn ervaring (ik werk in twee bibs) is dat de meesten van hen nog steeds met hart en ziel hun job doen en creatief zijn en nu in het diepst van hun hart geraakt zijn. Hoe moeilijk de omstandigheden ook meer en meer worden, we blijven er in geloven en willen mee actie voeren!

Laat die dus asjeblieft komen die acties!

 

Warme groet van een strijdbaar 'oudje'

Een delegatie van de bibliotheek van Vilvoorde zal zeker aanwezig zijn.

Jan VH heeft zeker gelijk wanneer hij zegt niet al te veel te focussen op "Het Boek". In de bibliotheek van Vilvoorde werken we rond inburgering, naschoolse begeleiding, emancipatie, begeleiding van sociaal kwetsbaren enzoverder enzoverder. Wij zijn een belangrijke actor geworden in deze superdiverse stad, waar we zeer hard werken om de sociale cohesie ervan te verstevigen. Dit is ook bibliotheekwerking (al vindt niet iedereen dat)

Je moet je bibliotheek eigenlijk incontournable trachten te maken. Dit is wat de burgemeester van Birmingham zei wanneer men hem vroeg of zijn bib uiteindelijk niet te duur was geworden : het is elke penny waard. Laten we deze visieloze regering daar eens naartoe sturen.....

(Sorry, dat dit ms 2x verschijnt maar ik had een kleine crash)

Ontwerpje is op komst :-)

Jan Haspeslagh zei:

Collega's,

Kunnen we in elk geval in ALLE bibliotheken (ook unief, hogeschool, wetenschappelijke etc.) dezelfde slogan uitprinten en heel zichtbaar afficheren? Zodat onze bezoekers hier niet omheen kunnen en zich bewust worden van de zoveelste afbraakmaatregel?

Blijf Van Mijn Bib: iemand met ontwerptalent om hier een in het oog springende versie van te maken?

groeten uit Oostende!



Bruno Vermeeren zei:

Collega's,

Ik hoor geregeld oproepen om actie te ondernemen, maar zie zelden een concreet voorstel. Alleen de suggestie doen om een burgerplatform op te richten, volstaat niet om er een te hebben, om maar even bij dat voorbeeld te blijven.

(Ik geloof overigens ook niet in een burgerplatform alleen voor bibliotheken. Het komt erop aan niet alleen voor onszelf te spreken, maar ook verbindingen te maken met andere sectoren. Hart boven Hard biedt hier zeker kansen.)

De Grote Parade mag misschien te 'soft' zijn, maar als we nog geen mensen vinden die deel willen nemen aan zachte acties, gaan er dan zijn die hardere acties willen voeren?

Ik herhaal dus mijn oproep: als mee iets wilt opzetten om met de bibliotheeksector zichtbaar aanwezig te zijn op de Grote Parade, contacteer mij dan zo snel mogelijk.

Een eerste aanzet.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden